Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

25 år med lekkasjesikring

Annonse fra Waterguard Drammen

I Norge avdekkes det en vannskade i leiligheter, hus og hytter hvert niende minutt. I 25 år har Waterguard bidratt til å minimere skadene ved å stoppe lekkasjen med en gang den oppstår.

Waterguards historie begynner på 1990-tallet da tidligere Norsk Hydro-ingeniør John Asheim grunnla selskapet. I 2004 ble det kjøpt opp av Lars Nilsen og Lani Invest.

– I starten var det kun enkel lekkasjesikring med trådbaserte systemer sensorer. Sakte, men sikkert har produktsortimentet utvidet seg og produktutvikling er mer og mer i fokus. Waterguard selger fortsatt de enkle løsningene, men avanserte trådløse systemer overtar mer og mer som er tilrettelagt for både boliger, næring, leiligheter og hytter, sier Haakon Munkejord, daglig leder.

I dag er Waterguard Norges største leverandør av lekkasjestoppere og systemer for lekkasjesikring. Det er syv ansatte i Norge, samt en avdeling i Sverige.

Salgssjef Tobias Johansen forteller at det avdekkes en vannskade i boliger, leiligheter og hytter hvert niende minutt i Norge. Summen som forsikringsselskapene utbetaler på vannskader er høyere enn innbrudd og brann til sammen.

I 2010 innførte myndighetene krav om lekkasjesikring i alle nye boliger og ved rehabilitering.

– Det er nå tekniske forskrifter som sier at alle nye bygg hvor det er vanninstallasjoner i rom uten sluk påkreves innmontert lekkasjesikring, sier Johansen 

Håkon Håkonsen i Håst Rør har brukt produktene til Waterguard siden han ble introdusert for dem.

To produkter hjelper deg i kampen mot vannlekkasje

Waterguard tilbyr automatisk, trådløs overvåkning av hele boligen. Munkejord og Johansen anbefaler to løsninger: Oso Supersmart eller Smart Stop

Oso Supersmart får du lekkasjesikring og varmtvannsbereder i ett og samme produkt. Med felles sentralenhet styres både varmtvannsberederen og de trådløse sensorene, samtidig er berederen svært energieffektiv uten økt strømforbruk. Systemet kan også oppgraderes med det antall trådløse sensorer en ønsker.

Smart Stop er en populær versjon for boliger. Den er utviklet i samarbeid med Rørentreprenørene Norge. Med et enkelt tastetrykk kan du stenge av vannet når du forlater boligen. Systemet kan oppgraderes med det antall trådløse sensorer du har behov for. Det er også tilrettelagt for oppkobling til alarmanlegg. For deg som trenger å overvåke mange rom er dette en enkel og brukervennlig løsning.

– Hensikten med systemet er også å kunne gjøre det enkelt å stenge av vannet til boligen. Betjeningspanelet vårt fungerer slik at når du reiser hjemmefra så trykker du på Av-knappen og dermed sender et signal til ventilen og vannet stenges, sier Johansen.

Munkejord legger til at det viktigste er at det plasseres sensorer i rom der det kan oppstå vannlekkasjer og det ikke er sluk i gulvet.

– Det anbefales å installere sensorer på rom der det er vanntilførsel, men ikke sluk. På kjøkkenet er det oppvaskmaskin og kjøleskap med vann og på gjestetoaletter. Men sluk kan også tettes, så det er en god ide å installere sensorer i rom med sluk også, forsetter han.

Waterguard er leverandør til alle rørgrossistene i Norge. I prinsippet bruker mange rørleggere i Drammen og omegn Waterguards produkter.

– Vi er en landsdekkende leverandør, som dekker rørleggeren i nord til rørleggeren i sør, sier Munkjord.

Én av rørleggerne som bruker Waterguards produkter er Håst Rør AS.

– Produktene til Waterguard er helt topp. Fordelen er at du kan oppdage en liten lekkasje mye fortere enn ellers. Produktene fungerer så bra at du stopper vanntilførselen ved bare å fukte fingeren og ta så vidt på sensoren, sier Håkon Håkonsen, daglig leder.

Han har brukt produktene siden Waterguard først introduserte dem for ham.

– Jeg kommer til å fortsette med å bruke deres produkter samt Waterguard. De er løsningsorienterte, serviceinnstilte og virkelig til å stole på, fortsetter Håkonsen.

Selskapets sentrallager ligger på Ramberg på Holmen, så alt er sentralisert og koordinert fra Drammen.  

Montering av OSO Supersmart.

Råd fra ekspertene

Waterguard har også mottatt Gazelle-prisen fem år på rad (2012, 2013, 2014, 2015 og 2016).

– Fortrinnet vår er at vi har vært først ute på markedet, og at vi er størst i Norge. Det er et spennende marked i stadig utvikling og med økende konkurranse. Den tekniske utviklingen skjer raskt, og vi er nøye på å følge med, sier Munkejord.

Kundemassen består av alt fra private til næring. Lekkasjesikringer installeres i eneboliger, leiligheter, borettslag, næringsbygg, kommunale bygninger og hytter.

I samarbeid med OSO Hotwater har Waterguard også vært med på å utvikle en varmtvannsbereder kombinert med lekkasjesikring. Dette vil bli et satsningsområde fremover.

– Det er meget interessant for oss, siden alle må ha varmtvannsbereder. Disse har en levetid på rundt 20 år før de byttes ut. For oss er det da interessant å komme tidlig inn på dette markedet slik at vi kan få varmtvannsbereder med lekkasjesikring inn i alle boliger, sier Johansen.

De to drevne ekspertene kommer gjerne med noen gode råd når det kommer til testing og vedlikehold av systemet: Huseier skal teste systemet minst én gang i året. Johansen forklarer at mange av systemene også har et selvtestingssystem. Det vil si at det tester seg selv én gang i døgnet.

– Utfør testen samtidig som du tester røykvarsler, som de aller fleste har en rutine på. Vi anbefaler at det innarbeides en rutine for testing av systemene; lekkasjesikring, røykvarsel og andre alarmer. Alt du trenger å gjøre for å teste systemene våre er å fukte fingeren og ta på følepunktet, så vil det slå ut. Systemene våre er faktisk så følsomme. De aller fleste forsikringsselskaper gir også redusert boligforsikring ved installasjon av vannstoppere, forteller Johansen. 

Mikkel Hagen Østreng, Knut Anders Gulliksen, Tobias Johansen og Haakon Munkejord (f.v.) hos Waterguard leverer lekkasjestoppere og systemer for lekkasjesikring.

Tre av selskapets syv ansatte har rørleggerutdannelse. Dette gir en trygghet for kunden som vet at selger kan faget og hjelper til med veiledning om nødvendig.

Waterguard holder også en rekke kurs rettet mot grossistene og utførende rørleggere, hvor disse får opplæring og innføring av produkter, krav fra myndighetene og produktbruk.

– Vår visjon er å kunne bidra til å redusere antall vannlekkasjer og samtidig skape en trygghet for huseier. Det er like relevant å installere en lekkasjesikring i boligen, uansett om den er ny eller eldre, som det er å installere en boligalarm eller røykvarsler, understreker Munkejord.

Statistikkene i Norge viser at de aller fleste av oss kommer til å oppleve minst én vannskade i løpet av livet. Med Waterguards produkter kan du redusere risikoen og unngå å bli en del av statistikken! 

Løsninger tilpasset ulike behov

Løsninger for enebolig
De fleste huseiere ønsker full overvåking av alle utsatte områder i en enebolig. Her anbefaler vi Smart Stop, Smart Basic og OSO Supersmart, som alle kan håndtere et ubegrenset antall trådløse sensorer slik at alle områder kan sikres.
Smart Stop leveres med en trådløs bryter som kan stenge hovedvannet med et klikk. Denne monteres gjerne ved utgangsdøren.

Løsninger for leiligheter
For leiligheter er det som oftest tilstrekkelig med punktovervåking av utsatte områder som kjøkkenbenker, vaskerom uten sluk eller i forbindelse med vanntilkoblet utstyr som kaffemaskin, isbitmaskin eller lignende.
Vi anbefaler vår Adapter for dette. Adapter kan leveres med både en og to ventiler slik at leiligheter med inntak av både kaldt og varmt vann kan stoppe begge ved eventuell lekkasje.

Løsninger for hytter
På en hytte anbefaler vi samme løsning som for en enebolig – Waterguard Smart Stop. Dermed kan alle utsatte områder sikres med trådløse sensorer (for eksempel oppvaskmaskin, bad, utekran og teknisk rom). I tillegg får hytteeier en praktisk veggbryter slik at vannet enkelt kan slås av med et klikk når en forlater hytta.

Løsninger for næringsbygg
Større bygg med rørsjakter sikres best med det ledningsbaserte systemet Waterguard 7-kanaler.
I de enkelte etasjene er det som oftest tilstrekkelig med punktovervåking av utsatte områder som kjøkkenbenker, vaskerom uten sluk eller i forbindelse med vanntilkoblet utstyr som kaffemaskin, isbitmaskin eller lignende.
Vi anbefaler vår Waterguard Adapter for dette.

Waterguard Drammen

• Waterguard er Nordens største leverandør av lekkasjestoppere og systemer for lekkasjesikring.
• Vi har løsninger for lekkasjesikring av hus, leiligheter, hytter og næringsbygg.
• Waterguards løsninger er utviklet i tett samarbeid med VVS-bransjens spesialister, noe som gjør at rørleggerne nå har et bredt spekter av løsninger som er enkle å montere – samtidig som de er enkle å anvende for brukerne.
• Waterguard ble grunnlagt av tidligere Norsk Hydro-ingeniør John Asheim tidlig på 1990-tallet.
• I 2004 ble virksomheten overtatt av Lars Nilsen og selskapet Lani Invest.
• Automatiske vannstoppere fra Waterguard er utviklet i Norge og er CE-merket. Produktene har teknisk godkjenning fra SINTEF og har FG-godkjenning fra Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnemd. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet