Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi kvitter oss med avfallet ditt!

Annonse fra Funder Renovasjon

Det er ikke få tonn med avfall som er fraktet bort av Funder Renovasjon siden oppstarten i 1984. I tillegg til å bidra med å holde Norge rent, leverer de også tjenester innen transport og drivstoff.

I 2016 ble det registrert 11,4 millioner tonn med avfall i Norge, ifølge tall fra SSB. Hvor mye av det som er blitt fraktet bort av Funder Renovasjon er ikke godt å si, men det er ganske mange tonn. Bare under Elve-festivalen i år kjørte de bort 17 tonn med avfall etter at festlighetene var over.

– Det var en hektisk helg, og bilene gikk omtrent non-stop. Det var satt opp ekstra søppelkasser og ekstra tømming flere ganger i døgnet, så vi fikk da kjørt oss, sier Hege Kalmo Funder. Sammen med Per Ivar Funder er de drivkraften bak Funder Renovasjon.

Selskapet ble grunnlagt i 1984, da under navnet Barkås & Funder. I 1987 trakk Barkås seg ut og firmaet skiftet navn til Brødrene Funder (med Tommy Funder og Per Ivar Funder i førersetet). Dagens navn, Funder Renovasjon, kom på plass i 1997, og selskapet er i dag en del av Funder Gruppen.

Selskapet har i dag 14 ansatte, fordelt på 12 sjåfører og 2 kontorarbeidere. Hege styrer den administrative delen, og kan fortelle om hektiske dager.

– Det er jo mye som skal koordineres og samkjøres, med tanke på kjøreruter og sjåfører. Jeg har selv vært sjåfør så jeg vet hvordan rutene skal legges opp for å gjøre det enklest for opphenting av avfall, smiler Hege. 

Per Ivar Funder og Hege Kalmo Funder sørger for at avfallet i Drammen og omegn blir hentet og gjenvunnet.

Folk er flinkere til å kildesortere

Kundemassen består av hele næringslivet i Drammen og omegn samt private kunder. Hege forteller at de kjører for de fleste restauranter og utesteder i Drammen samt eiendomsbygg, regnskapskontorer og bensinstasjoner. De har også en rekke oppdrag fra private kunder, som trenger hjelp til å tømme garasjer og loft. Ingen avfallshenting er for liten eller for stor for Funder Renovasjon, hvor alle kunder er like viktige.

Alt avfall blir kjørt og levert til et moderne og effektivt gjenvinningsanlegg. Her blir avfallet gjort om til en ressurs, samtidig som det gir kundene lavere kostnader.

– Vi ser at folk er blitt flinkere til å kildesortere, som skyldes at det nå er mye mer å vinne på å gjøre dette. For eksempel så vi tidligere at folk kastet papp i restavfall, som har en høyere kostnad på levering. Men nå skiller kundene ut pappen, og vil man automatisk få redusert kostandene på mengden avfall som koster penger å levere, sier Hege.

Hun forteller videre at veldig mange av kundene er opptatt av statistikker på hvor mye avfall de kvitter seg med, både månedlig og årlig. 

– Vi fører statistikker for dem på hvor mye avfall som leveres av hver type for hvert enkelt kunde. Det er fint å se at kundene er blitt mer bevist på både kildesortering og gjenvinning, legger hun til.

– Det er som regel forretningsforbindelsene deres, spesielt de i utlandet, som bidrar til sortering. Bedriften i Norge vil ikke få varer levert fra utlandet om de ikke kan vise til at det kildesorteres, sier han.  

Gintaras Patiejunas henter flere tonn med avfall hos drammenserne hver dag.

Racing Fuel

Funder Renovasjon er også stolte av Drammen, og de bidrar til sponsing av lokale arrangementer og foreninger; Drammen-elvas Venner, Blues Festivalen i Haga, Blå 8 og Drammen Håndballklubb.

Det er ikke bare avfallshenting som står på listen over tjenester som Funder Renovasjon tilbyr. Takket være barnas engasjement i motorsportmiljøet, selger de også Panta Racing Fuel. Dette er en italiensk racing fuel av beste kvalitet.

– Det falt seg naturlig å satse på dette siden barna er så involvert med motorsport. Vi har fulgt dem på konkurranser både i inn- og utland, som har resultert i et skap fullt av pokaler, smiler Hege stolt.

Hovedfokuset i selskapet ligger på avfallshenting. Etter så mange år på markedet er Funder Renovasjon et naturlig valg for næringslivet i Buskerud og Vestfold. Selskapet har et solid navn, og kundene vet at de ansatte er dyktige, effektive og holder avtaler.

– Både Per Ivar og jeg har kjørt selv i mange år, så vi vet hva som skal til. Vi kjenner de fleste bygningene i Drammen og omegn. Når kunden ringer, kan jeg fortelle dem hva de må ta hensyn til for en optimal løsning. Så har vi jo en rekke faste kunder, så når de ringer kjenner jeg igjen stemmen, sier Hege.

Funder Renovasjon anbefaler nye kunder å velge en seriøs aktør som har all dokumentasjon og godkjenninger på plass når avfallet skal hentes.

De påtar seg gjerne jobben med opphenting av avfallet, uansett om mye eller lite.

Som Hege sier: "Har du plunder, ringer du Funder"! 

Funder Renovasjon

• Funder Renovasjon er en privat aktør på markedet for avfallshåndtering.
• Vi har tilholdssted i Drammen, og foretar kjøringer i det sentrale østlandsområdet, med hovedvekt av kunder i Buskerud og Vestfold.
• Våre kunder finnes både i det private markedet og gjennom næringslivet.
• Vi bistår nye og gamle kunder med små og store oppdrag.
• Vi setter kundene i forsetet og yter den servicen de fortjener.
• Vi henter avfall hos våre kunder i næringslivet og i det private markedet, og bringer avfallet til et moderne og effektivt gjenvinningsanlegg.
• Gjenvinningsanlegget gjør avfallet til en ressurs, og sparer miljøet – samtidig som det gir deg som kunde lavere kostnader. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet