Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den lokale trelastbutikken som har gått i arv

Annonse fra Fiskum Bygg

Ta en planke og la den vandre. Fra den ene generasjonen til den andre. Så til den tredje… Brødrene John og Morten Hvidsten arvet ikke bare entusiasmen for byggevarebransjen, men også et historisk lokale og en rekke lojale kunder.

Adresse
Kongsbergveien 736, 3322 Fiskum


Åpningstider
Hverdager: 08:00 – 16:00

Selv om musikken har stilnet i det gamle festlokalet, er det fortsatt hektisk aktivitet i det som tidligere het Skytterhallen Darbu. Bygningen fra 1924 fikk nytt liv da far Hvidsten kjøpte og åpnet en byggevarebutikk i 1985.

Nå er det sønnene John og Morten som styrer butikken, med god hjelp av Martine, som tilhører tredje generasjon.

– Far var byggmester i 25 år, men så ville han starte egen butikk. Mor hadde ingen innvendinger og resultatet ble Fiskum Bygg, sier John Hvidsten.

Han er selv utdannet snekker, og etter avtjent verneplikt fant han ut at det var i butikken på Fiskum han trivdes best. Da broren Morten var ferdig med skolegang, ble også han en del av inventaret i butikken.

– For to år siden ble også Martine, niesen vår, med på laget. Hun tar seg av kontorarbeidet og trives godt, selv om det er et ganske mannsdominert, smiler Hvidsten. 

Martine har ingen innvendinger. Hun forteller at det har gått veldig lett å blir akseptert, både av kunder og leverandører. Opprinnelig jobbet hun i en gullsmed, men gjorde entre i familiebedriften i 2016.

– Jeg har jo overtatt jobben som både min bestemor og tante hadde tidligere. Det var tante som lærte meg opp. I dag sitter jeg mest på kontoret og håndterer bestillinger og papirarbeid. Men jeg er også en del ute i butikken med kundene, sier hun. 

Når én dør lukkes, åpnes en annen! John Hvidsten hos Fiskum Bygg viser frem et lite utvalg.

En del av Byggfag-kjeden

Fiskum Bygg er fortsatt et samlingssted for beboerne i Fiskum og omegn. De som var kunder på 1980-tallet da butikken åpnet, kommer fortsatt innom, 33 år senere. Far Hvidsten hadde et godt rykte innen håndverkerfaget før han åpnet butikken, og kunden fulgte etter.

– Vi har en rekke faste kunder, og det er koselig. De kommer til oss for her vet det at de får god service, hvor vi tar oss tid til dem. Vi er en liten bedrift, og helt annerledes enn de store byggvarebutikkene så det blir personlig hos oss, forteller Martine.

For fem år siden ble Fiskum Bygg medlem av Byggfag. Hvidsten forteller at de ønsket å være del av en mindre kjede. Nå står de fritt til selv å velge hvilke varer vi vil ha og til hvilke priser. Selv om Fiskum er en del av Byggfag, betyr det ikke at kunden får følelse av å handle i en kjedebutikk. Atmosfæren og sjarmen av å handle hos en liten, familiedrevet butikk hviler over den gamle bygningen. Her er det personlig service og oppfølging som står i fokus – i tillegg til kvalitetsvarer.

Det er en mengde trelast- og byggevarer som leveres fra Fiskum Bygg til både private og lokale entreprenører. Alt fra reisverk til utvendig kledning, innvendig paneler, impregnerte materialer, dører, vinduer og terrassebord.

Etter mange år i bransjen har Hvidsten også noen gode råd: Bruk solid materiale og gjør et grundig grunnarbeid.

– Ikke spar på materiale i bunn. Det hjelper ikke å lage et fint treverk oppe eller utvendig om grunnarbeidet ikke er stødig. Prosjektet må gjennomføres hele veien, fra bunn til topp. Snarveier er absolutt ikke å anbefale, råder han. 

Fra festlokale til trelastforhandler! Fiskum Bygg har sjel, historie og en stolt familiearv,

Godt forankret i lokalmiljøet

Etter mange år i bransjen har familien Hvidsten sett trendene endre seg. Nå er kundene mer opptatt av miljø og kvalitet. Vi bruker gjerne mer penger på materiale enn tidligere. Så skal materiale helst være vedlikeholdsfritt.

– Vi merker mer og mer at folk ønsker fritid og bevist velger materiale som er mest mulig vedlikeholdsfritt og enkelt, forklarer Hvidsten.

Valget er ensbetydende enten det gjelder trelastvarer inne så vel som ute. Ferdigbehandlet kledning til utsiden av huset og ferdigbehandlet panel eller kledning inne.

Konkurransen innen trelast- og byggevarebransjen er sterk. Hvidsten er glad for at beboerne er lojale og mer enn gjerne returnerer til Fiskum for et nytt eller enda et prosjekt.

Familien Hvidsten ønsker også å gi noe tilbake til nærmiljøet. De støtter det lokale idrettslaget på Darbu og teatergruppen.

Den gamle bygningen har sjarm, historie og sjel. Lokalet, som en gang var pyntet til fest, er nå fullt av hyller med spiker, skruer og verktøy. Duften av lett parfyme og brylkrem er byttet ut med en svak duft av trelastvarer. Fellesnevneren for festlokalet på 1920-tallet og 2018 er samlingssted. Fiskum Bygg er en del av den lokale historien, og bygdas tradisjon om god næringsvirksomhet.

I dag danser kundene ut av butikken – godt fornøyd med service, kvalitet og en god handel!  

Fiskum Bygg

• Fiskum Bygg er en familiedrevet bedrift med oppstart i 1985.
• Vi er en seriøs forhandler innen trelast og byggevarer.
• Vi er en del av Byggfag, en kjede med forhandlere av bygg og byggevarer.
• Fiskum Bygg drives nå av andre generasjon trelastentusiaster. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet