Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi gjør jobben i høyden mye enklere

Annonse fra Lier Liftutleie

Thor Arild Bøhle startet Lier Bilopphuggeri som relativt nyutdannet bilmekaniker. 48 år senere holder han fortsatt liv i gründerånden. Nå driver han Lier Liftutleie med sønnen Thor Erik.

Adresse
Hegsbroveien 48, 3403 Lier


Telefontid
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00

Etter starten av bilopphuggeriet i 1970 bygde han stein på stein, og utviklet bedriften til en av de store, mest profilerte og fremtidsrettede innen bilgjenvinningsbransjen. Bedriften ble Miljøfyrtårn sertifisert allerede i 2001, og var blant de første i landet som ble ISO 1401 Miljø-sertifisert i 2003. Samme år ble han tildelt Miljøvernprisen av Lier Kommune.

I 2007 tok han imidlertid beslutningen om å leie ut driften, samtidig som selskapet skiftet navn til Lier Bilgjenvinning. I 2017 solgte han seg ut av aksjeselskapet.

– Jeg har egentlig alltid synes det er har vært artig å drive med lift. Så da jeg solgte meg ut, tenkte jeg at jeg kunne pusle litt i bransjen, sier Thor Arild.

Han investerte rundt halvannen million på innkjøp av fire lifter med kapasitet opp til 18 meter. Lier Liftutleie var etablert.

– Jeg er jo egentlig pensjonist, så jeg hadde ikke tenkt å starte klokken seks om morgenen. Men jeg skal drive liftutleie i litt mindre målestokk. Det er jo fint for liunger å slippe å reise helt til Drammen for å leie en lift. Vi leier ut lift til lavpris, humrer han.

Thor Arild er også en markant skikkelse i Liers næringsliv. Han har vært leder av Lier næringsråd i til sammen 23 år, og har også vært nestformann i Norges biloppsamlerforening i 10 år.

– Jeg har jo jobbet hele livet, og er ikke vant til å sette meg ned. Så jeg tenker å pusle litt med Lier Liftutleie, nå som jeg har yngre krefter på laget som kan yte ekstra, forteller Thor Arild. 

Thor Arild Bøhle (til venstre) startet Lier Liftutleie for ett år siden. Nå er også sønnen Tor Erik ansatt i bedriften.

Interessen for bransjen har gått i arv 

De yngre kreftene han refererer til er sønnen Thor Erik. Han har fagbrev som dataelektroniker, og tar seg av alt det tekniske aspektet ved bedriften. Unggutten på 24, og er full av energi og lidenskap. Han bringer nye krefter inn i bedriften. Far og sønn er flinke på hvert sitt område, og utfyller hverandre godt.

– Jeg har vokst opp i "huset med det rare i". Bestemor drev kafé og gjestgiveri, og faren min bilopphuggeri. Det første årene var det ikke uvanlig at det banket på midt på natten. Folk etterspurte reservedeler på grunn av motorstopp eller hjulproblemer. De fikk hjelp, for slik var det den gang, men når har tidene forandret seg, sier Thor Erik.

Han forteller at han har vært med sin far gjennom flere år, og har lært forskjellige ting om forretningsdrift og maskiner. Siden han var 14 år har han vært med som "hjelpemann".

– Jeg så fort at Thor Erik hadde evner for både maskineri og det tekniske. Nå, ti år senere, jobber vi sammen med å leie ut lifter, smiler Thor Arild.

Sønnen legger til faren er bedriftens selskap utad, selv om han har trappet litt ned.

– Med så mange år innen ulike bransjer, er far en velkjent person i distriktet. Kundene har fulgt ham gjennom årene, så vi vinner mange kunder på hans solide navn og rykte, fortsetter han. 

Takk for god service, både brukerveiledning og hjelp med oppsett av liften gjorde jobben mye enklere

Fornøyd kunde

Sikkerhet og service i fokus

Det er som regel Bøhle senior du treffer på kontoret. Han ønsker nye og gamle kunder velkommen, og gir veiledning om rett lift, bruk og sikkerhet ved leie. Thor Erik håndterer det meste av det administrative arbeidet, men er like ofte ute blant kunder eller på befaring.

Familiebedriften setter service i fokus. Så kundene som ønsker det får en komplett pakke, med levering, oppsett og instruksjoner om bruk.

– Har du aldri brukt en lift før, er det oss du bør leie av. Vi hjelper deg i prosessen, fra A til Å, slik at du og prosjektet ditt er i trygge hender, sier Thor Erik.

I mange tilfeller reiser de også ut på befaring hos kunden for å se hvilken lift som passer best for kunden. De foretar en nøye evaluering slik at arbeidet kan utføres på mest effektiv måte. Det er mange faktorer som spiller inn når en lift skal tas i bruk: Liften må stå i vater, sikkerheten må ivaretas og liften skal være plassert riktig for maksimalt bruksområde.

– Vi er veldig nøye på å bistå kundene slik at sikkerheten overholdes til enhver tid. Vi informerer om hvilke faremomenter de må ta hensyn til, som for eksempel avstand til kraftledninger, ujevn grunn eller bratt bakke. I enkelte tilfeller har vi takket nei til oppdrag fordi det er for stort faremonument for kunden. Dette forbi kundens sikkerhet alltid kommer først, understreker Thor Erik.

Kundebasen inkluderer både private og entreprenører. Selskapet ønsker å være det lokale valget til både proffer og private.

Maskinparken inkluderer velkjente liftmerker som Omme og Dino. Bedriften har lifter som rekker ifra 15 til 18 meter. Begge er kvalitetsmerker og godt kjente navn innen liftverdenen.

De tilbyr dagleie eller flerdags utleie. Alle lifter leveres ettermiddag eller tidlig kveld dagen før avtalt utleiedag. Dermed er du klar til å starte arbeidet om morgenen, og unngår å måtte vente på liften.

Far og sønn strekker seg også det lille steget ekstra for sine kunder.

- Alle kundene vi har hatt hittil har vært meget fornøyd med å leie av oss, og mange har takket for den gode servicen vi har utført, sier Thor Arild.

De leverer lifter gjennom hele uken. Selv om de har stengt i helgene, hender det at de hjelper kunder også på lørdager.

– Vi prøver så godt vi kan og kaster oss gjerne rundt om det kommer inn forespørsel på kort varsel. Men vi anbefaler å være ute i god tid når du skal leie lift slik at du er sikret at liften er tilgjengelig til ønsket dato, råder Thor Erik.

Hos Lier Liftutleie prioriteres først kundens sikkerhet, deretter kundeservice og brukerveiledning. Om levering er bestilt, hjelper de deg med å sette opp liften samt gir deg gode tips for hvordan de får maks utbytte av leietiden.

Bruk av lift gjør hvilken som helst jobb i høyden mye enklere! Som Thor Arild sier: Ikke risiker liv og lemmer i stige, når du kan bruke lift. Med lift sparer du både helse, tid og som oftest penger.

Bruk av lift

Betjening
• Liften kan kun betjenes av personer over 18 år, og som er blitt instruert i bruken av lift og vist forståelse overfor instruktør.
• Leietaker eller person ansvarlig for leietaker, vil bli instruert om hvordan liften brukes og hvilke rutiner som må gjennomføres før utleie av lift.
• Deretter skriver leietaker under for gjennomført grunnleggende brukerveiledning med instruktør (som oftest utleier).
• Bæreevne må ikke overskrides da dette kan føre til skade på lift, i verste fall på person.
• Ved transportering skal rutiner følges, lift skal settes i transportstilling, alt skal ligge til rette for transport.


Før bruk av lift

• Kontrollerer først at liften ikke har skader.
• Leietaker skal kunne bruke maskinens funksjoner på riktig måte, og hvis ikke, gjøre seg fullt fortrolig med dets funksjoner og trykknapper.
• Pass på at det er tilstrekkelig med plass til støtte-ben før oppstilling.
• Skal leietaker bruke liften til å kjøre rundt på arbeidsområdet, må det settes på medfølgende forsterket nesehjul på hengerfestet (bare OMME-modeller).


Ved oppstilling

• Veldig viktig! Når støttebena senkes, senker vi alltid de 2 støttebena som ligger nærmest hengerfeste siden, for å minske trykket vi legger på nesehjulet foran.
• Hvis bakken er ujevn eller for bløt etc. så legges gummi eller tre-blokker under alle støttebena for å stabilisere liften bedre.
• Når alle støttebena har blitt kjørt ned og fått full kontakt med bakken, skal liften nivelleres med vater. Vateret ligger i nærheten av spakene som kontrollerer støttebena.
• Viktig at liften ligger perfekt i vater, for å unngå uønsket stopp i arbeid.

Lier Liftutleie

• Lier Liftutleie hjelper deg med å finne riktig lift til ditt arbeid.
• Lurer du på hvordan liften brukes eller settes opp? Vi gir god veiledning slik at du føler deg trygg.
• Liften leveres ettermiddag/kveld før avtalt utleiedag, slik at du er klar til å starte arbeidet på morgenen.
• Vi fokuserer på god og effektiv kundeservice.
• Din trygghet er vår prioritert. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet