Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

–Dette er en gave til hele byen vår

Annonse fra NBBO

NBBO gir en gave til Drammen og setter sitt særpreg på byen. Et fargerikt kunstverk som alle kan se, pryder nå bybildet. Se hvordan det ble til!

– Vær så god Drammen, dette synes vi ble veldig fint! Tine Haug Fritsø, markedskonsulent i NBBO, snur seg en gang og lar blikket hvile på den fargerike veggen bak seg. Den har gått fra å være en kjedelig, gråbrun vegg, til å puste liv i Drammen. 

(Artikkelen fortsetter under faktaboksen)

Dette er NBBO

- NBBO har bygget og forvaltet boliger siden 1946.

- I dag er de en av Buskeruds største medlemsorganisasjoner, med over 29 000 medlemmer

- Organisasjonen vokser med ca 1700 medlemmer i året

- Buskeruds største boligforvalter med forretningsførsel for ca 370 boligselskap

- I perioden 2015-2017 har NBBO lansert ca 300 nye boliger

- I 2018 er planen 100 nye boliger

Som medlem får du blant annet:

- Forkjøpsrett

- Rabatt eller bonus hos disse butikkene

Måtte være noe for alle

Boligbyggelaget har opp gjennom vært en sentral del av byutviklingen, og når ideen kom om å gi noe tilbake til byen ble det tidlig klart: Dette måtte alle få glede av. 

–Vi ønsket å gi noe alle kunne ha glede av, og sirklet oss tidlig inn på å få laget et kunstverk med lang varighet. I tillegg var vi opptatt av at dette skulle lages av en lokal kunstner, sier Tine. 

Siden NBBO også er kjent for bygg, passet det derfor å lage et kunstverk på en vegg. I lengre tid jaktet de på rett sted, før de innså at løsningen bokstavelig talt lå rett foran dem:

– Vi måtte gjøre noe med fasaden vår i forbindelse med at vi fikk ny logo tidligere i år. Da gikk det opp for oss - vi har jo den perfekte veggen på vårt eget bygg! 

Derfra var veien kort til en av Norges mest profilerte grafittikunstnere, Eric Ness Christiansen. 

Kreativ prosess 

Drammenseren Eric Ness Christiansen ble kontaktet og takket ja til oppdraget. Den anerkjente kunstneren er vant til å ta oppdrag på bestilling, utfordringen er ofte å få det til å føles som mer enn et bestillingsverk.

Prosessen for å få skissene produsert digitalt over til vegg tar tid og byr ofte på utfordringer. I Nedre Torggate var det i prosessen fra skisse til vegg at Erics kreativitet virkelig fikk vinger. 

– Skissen til arbeidet fremstod som ganske tradisjonell, men jeg fikk frie tøyler - og gjorde om veldig mye etterhvert som skissen kom opp på veggen. Da ble dette et skikkelig kunstverk, med mange spennende detaljer, sier Eric. 

Tine er enig: – Det er mye spenning i bildet, fra det abstrakte som likevel er gjenkjennelig, til et helt tydelig gatebilde vi kjenner oss igjen i. Dette passer oss veldig bra! 

Blikkfang

Nedre torggate 5 har fått et skikkelig ansiktsløft, med store oppgraderinger på gateplan og NBBOs kunstverk som kronen på verket. 

– Vi elsker området vi holder til i, og synes det har så mye å by på. Nå blir det enda finere! 

Tine legger heller ikke skjul på at det er noe egeninteresse i bestillingsverket. 

– Vi tror jo at bygget vårt blir enda mer synlig fra gateplan. Nå bør alle vite hvor vi holder til!

Skulle du ønske å se kunstverket med egne øyne er det alltid tilgjengelig i Nedre Torggate 5. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet