Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

To grønne tomler opp for den lokale anleggsgartneren

Annonse fra Anleggsgartner Bjørn T. Bjerknes

Om sommeren går det i grønt og om vinteren hvitt. Bjørn Thomas Bjerknes trives best ute, uansett vær og sesong. Nå gjør han seg klar til å bytte ut hageredskapene med snøfreser og skuffe.

Adresse
Meieriveien 7, 3023 Drammen

Åpningstider
Mandag – fredag: 07: 00 – 17:00

– Det er jo fortsatt litt tid til vinteren kommer, men vi har allerede begynt å planlegge for en vinter som innebærer snømåking, sier Bjørn Thomas Bjerknes, eier av Anleggsgartner Bjørn T. Bjerknes.

Om vinteren blir som sist, er det ingen tvil om at det er duket for lange dager bak snøplogen. Da er fokuset rettet mot å holde veier, gangstier og parkeringsplasser fri for snø og is. Bjerknes har blant annet ansvaret for å holde flere borettslag i Drammen og omegn snøfrie i vinterhalvåret.

Bjerknes forteller at sommeren er den mest hektiske perioden. I år har det vært ekstremt mye, takket være at solen har æret oss med sitt nærvær konstant i flere måneder. Allerede i begynnelsen av mai begynte innbyggerne i Drammen å ringe for å få hjelp i hagen og uteområdene sine. Henvendelser kom daglig, og det ble ikke mye ferie for Bjerknes og resten av mannskapet.

Oppdragene inkludert både stell av planter, opparbeiding av hager, bygg og vedlikehold av trapper, murer og gjerder og utføring av natursteinsarbeid i brostein, skifer og granitt.

– Vi påtar oss oppdrag både for private og offentlige. Hovedfokuset er å gjøre en jobb som kunden er tilfreds med, sier Bjerknes. 

Få det fint ute med blomsterbed av stein.

To grønne tomler opp

Basert på antall kunder som kommer tilbake år etter år, er det ingen tvil om at drammenserne er fornøyd med vel utført arbeid og resultatet fra anleggsgartner Bjerknes.

Den erfarne gartneren understreker at de er flinke til å holde seg oppdatert på hva som skjer og hvilke trender som gjelder og hva som er nytt på markedet.

Bjerknes har en variert arbeidsdag. Den ene dagen håndterer han store anleggsmaskiner og neste dag planter han små, sarte blomster. Han trives utmerket med ulike oppdrag, hvor han får brukt sin kreativitet og erfaring samt kommer i kontakt med en rekke hyggelige mennesker.

Med seg på laget har Bjerknes sønnen Robert og to andre anleggsgartnere. De påtar seg oppdrag i Drammen og omegn. Nå jobber de på en forretningsgård ved Røyken, et oppdrag de fikk gjennom Trifolia Landskapsarkitekter.

– Vi har hatt flere oppdrag for dem, og samarbeidet fungerer meget bra. Vi holder oss aller helst i distriktet, men har fått henvendelser fra en stor entreprenør i Troms. Dessverre måtte vi takke nei siden vi allerede hadde forpliktet oss til kunder her, sier Bjerknes. 

Vi er opptatt av at uteområdet skal stå i stil med huset

Bjørn Thomas Bjerkenes, anleggsgartner

Grunnarbeid i fokus

Trendene varierer fra år til år, hustype og stilart. En entusiastisk Bjerknes forteller at alle kunder er forskjellig og oppdragene varierer fra hus til hus. Noen ønsker belegningsstein, noen skifer og noen brostein. Noen vil ha grønne planter og busker, andre vil ha en rekke fargerike blomster. Bjerknes er opptatt av at uteområdet skal stå i stil med huset og omgivelsene.

– Når vi ankommer tar vi en evaluering av boligen og omgivelsene. Så kommer vi med forslag basert på dette, forklarer han.

– Vi er i kommunikasjon med kunden under hele prosessen slik at kunden også kan komme med innspill og ønsker. Resultatet blir at kunden får det akkurat slik han ønsker, fortsetter Bjerknes.

Noen gode råd har han også på lager: Det aller viktigste er skikkelig grunnarbeid. Det hjelper ikke at det ser lekkert ut så lenge fundamentet ikke er gjort ordentlig.

– I enkelte tilfeller har vi ankommet og sett at muren ikke holder god nok standard. Da har vi måtte rive og bygge den opp igjen, sier Bjerknes.

Drenering er like viktig.

– Kommer det vann inn, kan alt kollapse. Vi sørger for å legge godt med leca og løs leca rundt grunnmurene samt at vi sørger for at vannet kommer vekk fra muren. Takrenner og avløp skal også ligge vekk fra muren, forklarer Bjerknes. 

Et solid dreneringsarbeid er grunnlaget for et fint uteområde.

Klar for vinteren

Bjerknes hjelper også drammenserne med å sette litt farge i hverdagen selv om det er sesongskifte. Fra fargerike blomster til vintergrønt, i form av tuja, agnbøk og barlind. Sistnevnte holder seg meget godt, og er en favoritt hos Bjerknes. Anleggsgartneren handler alt han trenger av planter, blomster, jord, bark og kulestein på en lokal planteskole. Han er nøye og selektiv på hvor han handler. Det er viktig for ham at kunden får varer av kvalitet – og at det skal se pent ut.

– Blomster og planter trenger stell og omsorg. Så når du skal velge ut dette til hagen eller uteområdet, er det viktig at du tenker gjennom hvordan livssituasjonen du har. Har du en hektisk hverdag hvor du er mye på farten, bør du velge planter som ikke trenger så mye stell, råder han.

Kong Vinter er snart i anmarsj. Bjerknes og hans mannskap er godt forberedt. Maskinene er klare med snøplog for de store veiene. Mindre maskiner og snøfresere skal brøyte vekk snøen i de mindre kriker og kroker.

Kalenderen er allerede godt fylt opp. Energiske Bjerknes brøyter gjerne plass til flere oppdrag, uansett om det er stort eller lite! 

Anleggsgartner Bjørn Thomas Bjerknes

• Firmaet ble etablert i 2000
• Anlegger alt innen hage (steinarbeid og grøntarbeid)
• Snørydding
• Drenering og små VA-anlegg (ADK sertifikat)
• Tiltaksklasse 2 for grunnarbeid og landskapsutforming
• Utføring av arbeid for offentlig og privat marked
• Godkjent lærebedrift

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet