Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

40 år med kjøkkentjeneste

Annonse fra Kjøkkensenteret Drammen AS

Siden 1978 har Kjøkkensenteret Drammen designet og montert innredninger for flere generasjoner husbyggere i regionen.

Adresse
Rosenkrantzgate 7, 3018 Drammen

Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:30 – 17:00
Torsdag: 09:30 – 19:00
Fredag: 09:30 – 16:00
Lørdag: 10:00 – 14:00

Kjøkkensenteret Drammen har levert kjøkken, bad og garderober til noen av byens mest attraktive hus og leiligheter. I tillegg har de innredet hytter, hybler, næringsbygg og offentlige bygg over hele Østlandet. Flere enn 7000 familier har valgt Kjøkkensenteret Drammen som leverandør til sine hjem.

Kjøkkensenteret har fulgt utviklingen fra små, trange husbankkjøkken, til stedet hvor familien samles, god mat og atmosfære skapes, og gjestene blir servert. Dagens kjøkken er husets kjerne og sosiale sone. Baderommet har også endret seg fra et lite enerom for hygiene, til familiens senter for velvære. Dette stiller nye krav til innredningens design og funksjonalitet.

- Hos oss blir du tatt godt imot, og våre konsulenter hjelper deg gjennom hele prosessen. For mange er kjøkken og bad den viktigste og mest krevende investeringen i en ny bolig. Her skal både personlig smak og behov komme til uttrykk i design og en praktisk løsning som skal fungere i mange år, sier Hege Reistad Abrahamsson, daglig leder.

- Fra vår første samtale med kunden, hvor vi kartlegger ønsker og behov, tegner vi et forslag til løsning basert på ønskene og vår veiledning. Når løsningen sitter og beslutningen tatt, kontrolleres hele prosessen av samme person som møtte deg i din første samtale, og konsulentens jobb er ikke ferdig før innredningen står ferdig montert etter ønske og avtale. Vår viktigste erfaring er faktisk å lytte – til kundens ideer, ønsker, behov og krav, fortsetter hun.

Nå er de også i gang med å bytte ut alle utstillingene og oppgradere butikken. I tiden fremover kommer det mye nytt og spennende inn, som de gleder seg til å vise frem.  

Si farvel til det hvite kjøkkenet. Nå er det mørkt som gjelder!

Fra gulv til skap

Ett av disse nye produktene er JKE linoleum. Tradisjonelt har linoleum blitt brukt til gulv og bordplater, nå har JKE tatt skrittet videre og løftet linoleumen opp på skapdørene. Helt tilbake i 1860 tok engelskmannen Fredrik Edward Walton patent på linoleum, da han prøvde å utvikle perfekt regntøy til engelske fiskere. Siden har generasjoner brukt det sterke naturmaterialet på gulv.

- Linoleumsfront er lekkert, med en matt, myk og lun overflate. Frontene finnes i fire nyanser: Lys sand, olivengrønn, blå og koksgrå, forklarer en entusiastisk Abrahamsson. I samarbeid med tv-vert og interiørdesigner Halvor Bakke har JKE designet tre svært forskjellige linoleumskjøkken, hvor designet går fra det helt lette og lyse uttrykket til et mer sofistikert, mørkt kjøkken.

Halvor Bakke mener at linoleum er en liten revolusjon i kjøkkenet.

- Det er et slitesterkt og bærekraftig naturmateriale. Den matte, fløyelsmyke overflaten er helt utrolig vakker og passer fantastisk sammen med andre materialer som eik og aluminium, uttaler han.

Linoleumsfronter passer dermed utmerket inn i dagens trend der bærekraftighet er avgjørende for mange forbrukere. Abrahamsson forteller at det går mye i mørkt og matt, i valg av kjøkken for tiden. Nordmenn er faktisk i motsetning til dansker – mye modigere i valget av kjøkken. I Danmark er fortsatt 90 prosent av solgte kjøkken hvite, mens nordmenn velger farger eller finer i forskjellige tresorter.

JKE Linoleum

• JKE Linoleum er en ny produktserie fra JKE Design.
• TV-vert Halvor Bakke har designet tre linoleumskjøkken i samarbeid med JKE.
• Linoleum er bærekraftig, og består kun av naturlige materialer.
• Skapene finnes i fire nyanser: Lys sand, olivengrønn, blå og koksgrå.
• JKE er kjent for det gode håndverket i utsøkte materialer med et sterkt nordisk design.
• JKE Design ligger i Jerslev i Nordjylland i Danmark, hvor de har produsert kjøkken siden 1970.

Multifronten

En annen modell fra JKE design, som er veldig populær, er multifronten. Multifronten finnes i heltre, laminat eller linoleum kantet med heltre, eller med malte fronter. Disse frontene består av lameller og finnes i skuffer og dekkplater. Lamellfronten kombineres oftest med en annen front, gjerne som en kontrast i en frittstående øy.

Det finnes et utall av kombinasjoner og løsninger.

– Vi har lang erfaring, er kreative og leverer kvalitet i service og produkter. Som kunde er du i meget trygge hender hos oss, smiler Abrahamsson. Vi kaster oss gjerne rundt for å bistå kundene våre, om det er de faste, profesjonelle kundene, privatkundene som kommer innom for andre eller tredje gang, fordi de har byttet bolig eller flyttet i leilighet, eller om det er en ny førstegangskunde, fortsetter hun.

- Å drive i denne bransjen er ikke en jobb, men en livstil, legger hun til.

Kjøkkenet er stedet hvor familien samles, god mat og atmosfære skapes, og gjestene blir servert.

Kjøkkensenteret Drammen AS

• Siden 1978 har vi vært en ledende leverandør av innredninger i først og fremst Drammen og omliggende områder, men også til resten av landet.
• Vår erfaring er din beste garanti for et godt resultat.
• Sammen med våre erfarne konsulenter finner du de beste løsninger med tanke på det praktiske som det utseendemessige. Sett av noen timer og bli med å utforme ditt nye kjøkken, som vi tegner ut for deg. Bestill gjerne time på forhånd, så slipper du å vente.

Dette får du hos oss:

• Erfaring
• Kreativitet
• Kvalitet
• Service
• Trygghet
• Konkurransedyktige priser

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet