Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Viktig å velge det du er trygg på

Annonse fra Continental

Det er på tide å tenke på å legge om til vinterdekk. Men hva er egentlig det beste valget?

– Det er jo ganske mye bedre grep faktisk, sier Alexander Bjerkhoel fra Vinterbro, én av 20 sjåfører som er valgt ut til å teste dekk fra Continental.

Alex kjører vanligvis på piggfrie dekk om vinteren, men nå tester han et sett piggdekk. På en islagt bane i Østersund, merker han raskt hvor godt grep pigger gir på vanskelig vinterføre.

Så får Alex og sjåførmakker Frode Seigen fra Oslo også teste et sett splitter nye piggfrie dekk på den glatte banen, og de blir overrasket.

Frode Seigen og Alexander Bjerkhoel tester dekk.

– Det er ikke så ofte jeg kjører på is sånn som det er her, men det funka overraskende bra, sier Frode.

Dekktester Frode bor i Oslo, der veiene ofte er saltet, men det kan også være glatt på småveiene. Han har valgt piggfrie dekk.

– Jeg gidder ikke betale piggdekkavgift, fordi jeg bor i Oslo, sier han.

Vil du ha mer av Dekktesterne? Se alle de elleville videoene her.

Dette er piggrevolusjonen

Piggdekkavgift er én av årsakene til at flere har valgt piggfritt de siste årene. Piggdekk er som kjent mer lokalt miljøbelastende, fordi de bidrar til mer svevestøv og dermed dårligere luftkvalitet.

– Vi tenker på miljøet, men først og fremst tenker vi på sikkerhet. Vi skal utvikle de aller beste dekkene, sier Knut Knudsen.

Knut Knudsen, produktsjef i Continental

Han er produktsjef i Continental, det tyske merket som var testvinner både på piggdekk og piggfrie dekk i 2018.

Men Knudsen kan fortelle at Continental jobber kontinuerlig med å utvikle bedre og bedre dekk, også med tanke på miljøet.

Derfor har de utviklet det de kaller en “piggrevolusjon”. En pigg der området rundt piggstiften er endret fra metall til gummi. Med dette blir piggen mer fleksibel og resultatet er vesentlig bedre grep på is.

– Under kjøring tilpasser piggen seg underlaget. Dette fører igjen til langt mindre veislitasje og også mindre svevestøv, sier Knudsen.

Dagens festeteknologi videreføres, det vil si at piggene er «limt» i dekket. Resultatet er at piggene forblir i dekket og pigger som faller ut er redusert til et minimum.

Med den nye gummipiggen slites også piggen i samme hastighet som selve dekket, i motsetning til tradisjonelle piggdekk der stiften slites fortere. Den lager også mindre støy.

– Den nye piggen skal testes i markedet kommende vinter og vi har store forventninger til den, sier Knudsen.

Vet du dette om vinterdekk?

• Piggdekk kan benyttes fra 1. november, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark der det er tillatt fra 16. oktober.

• Du kan kjøre med piggdekk fram til 1. mandag etter påske (1. mai i Nordland, Troms og Finnmark)

• Men uansett dato, så er man er pliktig til å være skodd etter forholdene.   

Lokale forskjeller kan påvirke valget ditt

Vi bor i et land der årstidene kan skifte fra én dag til en annen, og man kan oppleve svært ulike kjøreforhold på bare noen mils avstand. Derfor spiller flere faktorer inn når du skal velge vinterdekk til bilen, men det første spørsmålet folk stiller seg er ofte: pigg eller piggfritt?

– En god regel er å velge det du føler deg mest trygg på, og vurdere hvilket behov du selv har der du bor og kjører, sier Knudsen.

Norsk vinter kan by på både snødekte veier og våt asfalt, og ikke minst manges største skrekk – rent isdekke. Og det er ikke alltid slik at ditt behov er likt som naboens.

– Ofte velger de som kjører mye på saltede veier og i bynære strøk piggfritt, mens de som opplever mer hardpakket snø og is velger pigger. Men det kan også være lokale forskjeller. Kanskje har man en bratt oppkjørsel hvor det kan lønne seg med pigger, sier Knudsen.

Forskjell på Norden og sentral-Europa

Men pigg eller ei - det viktigste er at du faktisk legger om til dekk som er egnet for vinter når tiden nærmer seg. Å kjøre på sommerdekk når vinterføret gjør sin innmarsj kan være livsfarlig.

– Når man skal kjøpe dekk er det viktig å velge dekk laget for nordiske forhold. De har egenskaper som er langt bedre på norske veier enn dekk laget for sentral-Europa. Det er det viktig å være obs på hvis man for eksempel kjøper dekk på nett, sier Knudsen.

Han presiserer også at det er viktig å skille på sommerdekk og vinterdekk, og ikke falle for fristelsen til å kjøre på såkalte helårsdekk.

– Det er lovlig å kjøre med, men da får man dekk som verken er bra på sommer- eller vinterføre. Det er heller ikke alle helårsdekk som er godkjent for vinterkjøring i Norge, så det er ikke noe vi anbefaler, sier han.

En annen ting man bør være obs på, er også bruken av vinterdekk på sommerføre.

– Piggfrie vinterdekk er ikke beregnet for bruk om sommeren, de har ikke de egenskapene som kreves for sommertemperaturer. Så velg riktige dekk til riktig føre, avslutter han. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet