Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Størst på elbil i Drammen

Annonse fra Birger N. Haug

De var først med Nissan Leaf i Drammen og størst i dag. Birger N. Haug satser hardt for å være best, og nærmere jul byr de på en ny bilkaramell fra Leaf, som mange vil glede seg over.

600 elbiler har fått nye eiere hos Birger N. Haug Buskerud så langt i 2018, og med det har de rett til å krone seg selv: 

– Vi er størst på elbil i Drammen. Og Nissan Leaf er desidert den vi selger mest av.

Daglig leder, Tom Erik Moen, trekker på det skjeve smilebåndet sitt fra kontoret på Kjellstad i Lier. Fra den første Leaf-en snek seg inn i lokalene i 2011 til i dag, har han vært med på en eventyrlig og utfordrende bilreise. Bilbransjen er i endring og det gjelder å lene seg fremover  - hele veien. 

Mest solgte i Norge

Med hele 8.581 registrerte Nissan Leaf i Norge per 16.september for 2018, er dette den desidert mest solgte bilen her til lands. Salgsveksten er på utrolige 198,9 prosent så langt i år, kontra fjoråret. (tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken)

Leaf-skepsis gjort til skamme

– Jeg fikk en av de første Nissan Leaf som kom til Norge. Jeg var skeptisk. Hvordan ville dette fungere? Hvor pålitelig var batteriet over tid? Rekkeviddeangst, forteller Tom Erik, men kunne raskt riste det av seg.

– Disse bilene fungerer rett og slett for bra.

Og med Leaf i hus, ble den raskt okkupert av kona hans.

–Jeg tar med meg mange biler hjem for å prøvekjøre, men uansett hva som havner i oppkjørselen min, så kjører kona mi kun Leaf, sier Tom Erik og humrer.

Folket elsker elbil og Leaf

Men det er ikke kun kona til Tom Erik som digger bil på strøm. Hele Norges befolkning har fått øynene opp for hva en slik bil innebærer - både økonomisk og miljømessig.  

September ble rekordmåned for salg av elbil - med nesten 50 prosent av alle bilsalg. I takt med større batterier og bedre rekkevidde, har kundegruppen vokst. Leaf har gått fra å være pendlerbil til fullblods familiebil - fra bil nummer to til bil nummer én. 

Enkelte elbiler har i dag tusenvis på venteliste, det kan gå flere år fra bestilling til bilen står i egen garasje. Men ikke på Leaf: 

Ventetiden er på noen dager. Vi har Leaf på lager, som leveres kjapt, sier salgssjef for nybil, Fredrik Simensen. 


Bestselger: Leaf fikk nytt design i 2018 og den allerede populære bilen vant hele Norges hjerte. Hos Birger N. Haug Buskerud har de Leaf på lager og kan levere på noen dager, som er mye kortere leveringstid sammenlignet med andre elektriske bilmodeller, forteller Tom Erik Moen (t.v), daglig leder og Fredrik Simensen, salgssjef nybil. Foto: Siw M. Myhre

Vi er størst på elbil i Drammen. Og Nissan Leaf er desidert den vi selger mest av.

Tom Erik Moen

NV200 - elektrisk kontor på hjul

Yrkessjåførene har også fått sin versjon i en elektrisk storebror fra Nissan. NV200 leveres som varebil, 5 - og 7-seter, og allerede merker de pågang fra markedet. 

– Fylkeskommunen bestilte seks stykker til bruk her om dagen. Det er jo så mange fordeler å ha en elektrisk varebil. Bedre firmabilbeskatning og billigere parkering, forsikring og bomavgifter, sier Tom Erik. 

Den snertne varebilen har god plass, lavt støynivå og innbyr til trivsel, slik et rullende kontor bør. 

– Også er det selvsagt dette med at de sparer mye på å fylle strøm fremfor drivstoff, sier Tom Erik. 

Fakta om Birger N. Haug Buskerud

Birger N. Haug Buskerud er stolt forhandler av merkene Nissan og Hyundai. De har moderne, flotte lokaler langs E18 ved Kjellstad, Lier - og et bredt utvalg av nye og brukte biler. 

Besøk nettsiden her

Telefon: 32 24 15 00

Epost: buskerud@bnh.no


Eget batteriverksted

Men hvordan klarer dere å holde et hode foran med så stor konkurranse i markedet?

– Vi har vært med på en spennende reise i bilbransjen og vi har vært først i køen til å omstille oss og få solid kunnskap om elbil. Vi er kjempeoptimistiske for bilfremtiden, men det er ikke rom til å hvile på laurbærne, sier Tom Erik og er bestemt i blikket. 

Han understreker at de også har ansatt flere for å yte best mulig service til alle som kommer innom. 

– Og vi prøver alltid å være i forkant. For eksempel har vi et eget batteriverksted, som kan reparere batterier på elbiler. Her er mekanikere sendt på kurs i Frankrike. Foreløpig har de lite å gjøre, for elbilene våre går for bra, men disse bilene vil bli eldre og ha servicebehov, påpeker han.

Så langt viser det seg at elbiler koster deg halvparten i service, er gode på pris, samtidig som de holder seg i pris som brukt. 

– Ja, vi selger mange brukte elbiler også, sier Fredrik. 

Et godt team betyr alt og gir rekordår

Men suksessen hadde ikke Birger N. Haug klart - uten gutta. 

– Vi har det gøy på jobb, selv om det er masse å gjøre. Dette er guttas fortjeneste fordi alle står på. Vår suksessfaktor er et bra team, sier Tom Erik. 

De måler seg på kundetilfredshet hver dag, og vil være best på alle tjenester. 

– Vi skal være gode på oppfølging. Yte god service til hver og en. Vi bygger oppover. Det krever at vi strekker oss etter å være litt bedre enn alle andre - med kundeopplevelse i fokus. Det er ikke over når kunden signerer kontrakten. Vi må også følge opp. Og kunder går for det som funker for dem - også når det kommer til service, understreker Fredrik. 

I år blir det nok rekordår for Birger N. Haug, som estimerer med 900 solgte biler i 2018. Det er de strålende fornøyd med. 

En liten Leaf-surprise

Og da er det godt å ha en av markedets mest populære elbiler i hus. 

– Jeg kan si at i desember kommer det en ny Leaf med større batteri og mer rekkevidde, Detaljene er fortsatt hemmelig, sier Tom Erik og smiler lurt og ruger nok på noe info, som han tror mange vil bli veldig fornøyde med. Nytt suksessår for Leaf? Det skal du ikke se bort fra. 

Har du lyst til å testkjøre Nissan Leaf en helg? Nå har du muligheten til å finne ut hvorfor dette er Norges mest solgte bil. Fyll inn skjemaet under og du blir kontaktet og kan nyte en helelektrisk helg bak rattet. 

Prøv Nissan Leaf en helg!

Nå har du muligheten til å låne en Nissan Leaf fra Birger N. Haug - og kjøre en hel helg. Legg igjen eposten din og du vil bli kontaktet. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet