Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå får du en stor, liten bilnyhet i Drammen!

Annonse fra Bilia Drammen AS

Har du drømt om å cruise rundt i en snerten MINI? Nå finner du denne nostalgikeren, som aldri går av moten, rett i nærområdet. Bilia Drammen er nå MINI-forhandler.

En ting er å se den lille, sporty og karismatiske bilen suse forbi deg på veien. Noe annet er det faktisk å sette seg bak rattet, kanskje prøvekjøre og bli litt MINI-småforelska? Nå trenger ikke folk i Drammen og omegn dra langt for å gjøre akkurat dette. I august ble Bilia Drammen offisielt MINI-forhandler. 

– Alle har et forhold til MINI. Den har vært her siden slutten av 50-tallet og blitt modernisert med årene, men samtidig beholdt sin identitet og sjel, sier Frode Mørch ved Bilia Drammen. De er stolte av å ha fått det lille, store merket i hus - som et supplement til BMW og Volvo, som de har hatt i mange år. 

Bilia Drammen er autorisert merkeforhandler og -verksted for BMW, MINI og Volvo. De kan tilby dekk, tilbehør og originaldeler til alle deres bilmerker i delebutikken. De har til enhver tid et godt utvalg av noen av markedets mest spennende nye og brukte biler i utstilling og til prøvekjøring.

Møt familiebilen Countryman i nytt showrom

Som eneste merkeforhandler av Volvo og BMW i distriktet, fant de ut at MINI, som er under BMW-paraplyen, var helt riktig å supplere bilparken med. Noe litt annerledes, noe ladbart og noe lekent. Men så var det dette med plassen hos den allerede store bilforhandleren ved Industrigata i Lier. 

– Vi har tatt bort en vegg og bygd om slik at MINI nå har sitt eget showrom, forteller Frode og viser vei til en slags billounge med stilige designmøbler i retrostil, og ikke minst, lekre MINI-biler på rekke og rad. 

Men vent litt - har ikke MINI blitt større?

– Jo, nye Countryman Plug-in Hybrid, som vi selger mest av, er en slags MINI SUV med firhjulstrekk og god plass. Dette er kvaliteter mange vil ha, og nå har den blitt stor nok til at det er en fullverdig familiebil. Men uten at den har mistet kvalitet, design eller de unike detaljene som gjør det til en MINI i kjent stil, forteller Tomas Bøhm, salgssjef for den nye MINI-avdelingen. 

MINI - en bil for alle

Men hvem kjøper MINI i dag? Er det de kreative kunstnersjelene som vil ha noe unikt eller ungdommen som vil cruise rundt i noe eksepsjonelt snertent? Med en MINI har man jo muligheten til å sette sammen en bil med et spekter av detaljer. Skap din helt personlige bil med valg av farger, takfarge, panserstriper, interiør og et mangfold av ekstrautstyr.

– Vi trodde vi visste hvem målgruppen var, men der tok vi feil. Jeg ble overrasket. Det er 18-åringer som vil ha en kul bil, men også pensjonister på jakt etter en kvalitetsbil, sier Tomas. 

–Jeg tror også det handler om at folk er mindre merkelojale enn før, og de vil ha biler som oppfyller bestemte krav ut fra egen bilbruk, som SUV, firhjulstrekk, hybrid, elektrisk. Det ser vi mer og mer av, supplerer Frode. 

Og der føler Bilia Drammen at de stiller sterkt. Med Volvo, BMV og MINI i hus har de en stor range av biler, alle med ulike kvaliteter til forskjellig bruk, som passer alle typer livsstiler. Derfor er de nok også så suverene på bil i distriktet. Ikke minst, Bilia Drammen tilbyr, i tillegg til nye biler, både bruktbiler, merkeverksted og dekkhotell. Her skal kundene finne alt de trenger til sin bilhverdag.

Ta bilferien på taket

Og om du vil la deg begeistre litt til, så tilbyr også MINI muligheten for camping - på biltaket. Hos Bilia Drammen kan du selv prøveligge bilteltet på en av deres utstillingsbiler. 

– Det viser jo bare at MINI våger å tenke annerledes. Være litt lekne, sier Tomas, som selv ser for seg turer i egen MINI med telt på taket. Derfor er han ikke vanskelig be for et bilde og klatrer velvillig opp med et smil. 

– Vi hadde en kunde som dro på tre ukers ferie i Lofoten. Parkerte på de vakreste plasser, sov på taket og kunne våkne opp til en utsikt andre hotellsovere kunne misunne, forteller Tomas og kanskje drømmer seg litt bort med det samme. 

Tomas Bøhm, salgsjef for MINI ved Bilia, klatrer velvillig opp og inn i takteltet. Norgestur i en MINI - ingen problem! (Foto: Siw M. Myhre)

MINI går helelektrisk

At MINI våger litt mer enn andre, er godt kjent. Det er allerede sendt et signal til fremtiden. MINI produseres ikke lenger som diesel-biler. Plug-in hybriden er på plass, og nå snakkes det i kulissene om en helelektrisk versjon i nærmeste fremtid. 

– Den skal komme om ett år, sier Frode og viser fram en konseptbil, som er å finne på www.mini.no.

"Vi har tatt alt du setter pris på ved MINI – fantastiske svingeegenskaper, utrolig akselerasjon, uimotståelig gokartfølelse, smarte løsninger og klassisk design – og tilført en helt ny dimensjon", skriver de på nettsiden. 

Men hvordan blir den?

– Det vet vi ikke ennå, men vi vet at det blir i god MINI-stil og er verdt å vente på, sier Frode med et smil. 

Tomas Bøhm (t.v) og Frode Mørch ved Bilia Drammen ønsker velkommen til å ta en tur innom for å prøve bil. Med Volvo, BMW og MINI i hus har de bil til alle behov. (Foto: Siw M. Myhre)
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet