Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har over 300 på venteliste til Audi e-tron

Annonse fra Albjerk Bil Drammen AS

Hva skjer når Audi byr på helelektrisk kjøreglede? Da setter folk seg på venteliste. Albjerk Bil i Drammen er klare for hektiske dager på jobben når Audi e-tron endelig kommer i butikk.

Haakon Ølmheim er salgsjef for Audi hos Albjerk Bil Drammen. Albjerk har solgt flest Audi i hele Norge så langt i år, og nå er de klare for å ta imot Audi e-tron. (Foto: Siw M. Myhre)

Albjerk Bil Drammen er en av landets største Audi-forhandlere. Og snart vil kundene strømme på når verdensnyheten Audi e-tron endelig kommer. Den helelektriske utgaven har blitt snakket om, skrevet om og jublet for. 

– Dette er den første helelektriske bilen fra Audi. Få kan matche seg med denne elektriske SUV-en, som nå kommer, sier salgsjef for Audi, Haakon Ølmheim. 

Norge er frelst på elektriske biler, og når kvalitetsmerket Audi presenterer sin banebrytende teknologi med e-tron, blir det mange om beinet. 

– Vi har over 300 på venteliste til Audi e-tron. Noen har vært på listen i halvannet år, sier Haakon, som ser for seg en hektisk vinter og vår. 

Vet dere når den kommer?

Vi har nok de første bilene i løpet av desember, sier Haakon, som gleder seg til å sette bilen på norske veier. 

Albjerk Bil Drammen AS er en del av Albjerk Bil-gruppen og er en av landets største Audi-forhandlere. Albjerk Bil Drammen tilbyr salg av et stort utvalg nye Audi-modeller, samt et delelager med salg av originale bildeler og tilbehør til Audi. I tillegg tilbyr de en rekke tjenester innen service og reparasjon, enten du trenger service, EU-kontroll, reparasjon, rutereparasjon, ruteskift, bilvask, bulkfiks med mer. Du får også hjelp til dekkskift, og de har eget dekkhotell slik at dekkene blir lagret optimalt og forskriftsmessig til neste sesong. Albjerk Bil Drammen var i 2016 Norges største forhandler på salg av RS og Sport-modeller. 

Audi e-tron - tilhengerfeste og virtuelle speil

Hva er det som gjør denne bilen så ettertraktet, kan man spørre seg. 

– Folk vet at Audi er kvalitet, og nå har Audi utviklet et produkt det er stor etterspørsel etter her i Norge. E-tron har rekkevidde på 40 mil etter WLTP-standard, tilhengerfeste - kan dra 1800 kilo og den har firehjulstrekk. Dette er kvaliteter vi er opptatt av her til lands, understreker Haakon. 

Audi e-tron har alt av teknologiske nyvinninger fra Audi, og tilbyr det beste fra alle verdener – imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet, komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå, luksuriøst og innovativt interiør, imponerende ytelser, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil. Dette er bare noen av årsakene til at Audi e-tron gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

– Har du tilgang til hurtiglader på 150 kW, så kan bilen fullades på under én time, sier Haakon. 


Selger flest Audi i hele Norge

Albjerk er en familiebedrift som ble etablert allerede i 1973 - og deres første agentur var Audi. I dag holder de til i flotte lokaler i Ingeniør Rybersgate i Drammen - der de har en Audi for alle bruksområder.  Som en av landets ledende på Audi, har de et stort utvalg av Audi-modeller. 

– Per dags dato er vi forhandleren som har solgt flest Audi i hele Norge hittil i år. Mye av grunnen til vår suksess er selgerne som jobber her. Mange av selgerne har vært her veldig lenge. De kjenner kundene og vet hvordan å ta vare på dem, forteller Haakon. 

I disse dager er det de ladbare plug-in hybridene A3 e-tron og Q7e-tron som suser ut av butikken. 

– Nylig gikk vi tom for Q7 e-tron. Etterspørselen er større enn tilbudet, rett og slett. Heldigvis er det andre populære biler vi nå har på lager, sier Haakon. 

Audi Q5 - en fullblods SUV for norske forhold

For det er heldigvis ikke venteliste på alle av Audis populære biler. Ønsker du deg en bil med automat som du kan bruke både i jobbsammenheng og til hytta på vinterstid? Audi Q5 SUV er perfekt til ditt bruk. 

– Dette er en bil der vi får gode tilbakemeldinger på fra kunder. Den har høy kjørekomfort og passer alle forhold. Ikke minst, dette er en bil du i dag har muligheten til å kjøpe og kjøre samme dag - for øyeblikket, sier Haakon. 

Q5 er en av deres mest populære biler, som gir den gode Audi-følelsen på veien. Bilen er fullspekket med avansert teknologi og bilene Albjerk har på lager er godt utstyrte.

Høres fristende ut? 

– Da er det bare å ta kontakt med oss for prøvekjøring, sier Haakon. 

Prøvekjør en Audi Q5

Har du lyst til å teste den gode Audi-følelsen på veien? Audi Q5 er en allsidig SUV, perfekt til norske forhold. Med automat og firhjulstrekk kommer du dit du vil. 

Nå kan du prøvekjøre og se selv. Legg igjen navn og epost, og du  vil bli kontaktet. 



Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet