Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med kjærlighet for biler

Annonse fra Auto Refrance AS

Gjermund Røed jobbet som eiendomsmegler, har alltid vært bilgal. Tilslutt overvant lysten til å drive for seg selv over lysten til å selge boliger. Han sa opp jobben, flyttet fra Oslo og lever nå ut drømmen om å selge bruktbiler.

Adresse
Ingeniør Rybergs gate 103, 3027 Drammen


Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 17:00
Torsdag: 09:00 – 19:00
Fredag: 09:00 – 17:00
Lørdag: 10:00- 14:00

– Jeg jobbet som eiendomsmegler i 15 år, jobbet syv dager i uken og var på visning eller befaring omtrent hver kveld og i helgene. Til slutt fikk jeg nok, sa opp og flyttet tilbake til Drammen. Det var bil jeg ville holde på, og det har gjort siden 2003, forteller Gjermund Røed.

Han startet Auto Refrance AS for 15 år siden. Butikken var ikke bare en annerledes butikk når det kom til type biler. Det var også en annerledes butikk når det gjaldt beliggenhet. Den første butikken bestod nemlig av to små brakker ute på et jorde i enden av Skogersletta. Tomta lå bare noen steinkast fra gården han vokste opp på. De hadde ingen utstillingslokaler i det hele tatt. Det innebar at alle bilene stod utendørs.

Nå har Auto Refrance As flyttet innendørs, og holder til i Ingeniør Rybergs gate 103. Her har de rundt 40 biler stående ute og 40 biler inne. Siden 2013 har Røed også hatt tre bilglade ansatte på heltid.

– Vi er en ren bilbutikk, så her er det bare bil. Men vi har gode samarbeidspartnere når det kommer til dekk, forklarer en bilglade drammenseren.

Fra boliger til bil. Gjermund Røed gikk fra eiendomsmegler til bilforhandler - et valg han aldri har angret på.

De tilbyr en rekke biler i prisklasser fra 7000 til 500 000 kroner. Det er noe for enhver mann og kvinne. Kundemassen varierer fra de på godt over 80 år til den yngre garde på 16 som vil bruke konfirmasjonspengene på bil slik at de har kjøretøy til førerkortet er tatt.

Kundene kommer fra hele Norge. Nylig leverte Auto Refrance en bil til Tana. De har hatt en kunde som kjøpte bil hos dem før hun flyttet til Skottland. Hun er hun kommet tilbake, og trengte en ny.

– For ikke så lenge siden fikk jeg en telefon fra en nordmann bosatt i Spania. Han ønsket en norskregistrert bil, så han handlet hos oss. Så ingen kunder er like, og behandles deretter. Her får du den bilen som passer deg og ditt behov, smiler Røed.

Viva la France

Firmaet navn reflekterer den kjærligheten Røed har til Frankrike. Ikke bare et det et stort flertall av franske biler i butikken, men familien har også et hus i Provence i Frankrike.

– Jeg har alltid vært glad i det landet, så det falt naturlig å referere til Frankrike i firmaets navn også, sier han.

Røed forteller videre at rundt 90 prosent av bilene som selges nå for tiden er diesel. Kunder som har kjørt dieselbil ønsker å fortsette med det når de skal bytte kjøretøy.

– Forrige uke fikk vi inn tre elbiler, hvor eierne ville ha dieselbil i stedet. Grunnen er at det er kommet litt for mange elbiler på veien, men langt fra nok ladestasjoner. Det medfører at man må planlegge ekstra i en ellers så hektisk hverdag. Ofte er det kø på ladestasjonene, og det har vi ikke tid til, sier han. 

Gjermund Røed trives godt når han kan teste ut bilene før de legges ut for salg.

Bilentusiasten og tobarns faren har også et godt råd når det kommer til kjøp av bil til ungdom som skal ha sin første bil: La ungdommen få en trygg bil!

Det er bedre å investere litt mer penger og vite at det mest verdifulle du har kjører rundt i en solid og trygg bil enn å overlate en eldre modell til dem.

Nå ligger veien åpen for den tidligere eiendomsmegleren som til slutt fant lykken med sine (franske) biler. 

Auto Refrance AS

• Vi selger alt av forskjellige bilmerker i alle prisklasser, men spesialiserer oss på brukte franske biler. Her kan du finne mye morsomt.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet