Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bilglass er vår spesialitet

Annonse fra Wike Bilglass AS

Audun Wike er født og oppvokst blant matvarer og flaskeautomater. Faren hans var en av to gründere som startet opp Kiwi-kjeden. Istedet for å følge i sin fars fotspor, kjørte han sin egen vei og har blikket rettet mot bil og frontruter.

Adresse
Grønland 21, 3045 Drammen


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

– Jeg startet først opp i Holmestrand hvor jeg leide areal for bil og båtopplag. I tillegg hadde vi et lakkeringsverksted. Så måtte den største bygningen rives slik at kun lakkeringsverkstedet stod igjen. Vi solgte oss ut til Ryds Bilglass, hvor jeg jobbet som avdelingsleder i et år. Håpet var å redde lakkverkstedet, men det ble for tøft, og jeg kastet inn håndkle for et år siden, forteller Audun Wike.

Lysten til å drive med glass ble for stor, og i snart et år har Wike Bilglass AS holdt hus i Drammen.

Han er en kremmer, født og oppvokst i matbutikken på Konnerud, som ble startet av hans far. Wike har løpt i butikker siden han var liten, og fikk sin første lønnslipp i en alder av 12 år. Noen vil kanskje kalle det for barnearbeid, men Wike er klar på at han ikke tok noen skade av å komme i arbeid tidlig. Snarere tvert imot.

– Jeg har alltid vært et arbeidsjern, og har alltid hatt et ønske om å drive for meg selv. Det ligger vel i blodet, smiler han.

I dag er det to ansatte i firmaet. For Wike innebærer det hektiske dager og en rekke varierte arbeidsoppgaver. Innkjøp, fakturering, reparasjon av bilglass, bytte av glass, telefoner og en hyggelig prat med kundene er bare noe av det som står på timeplanen hver dag.

– Men det viktigste er å starte hver morgen med en kaffekopp, smiler han. 

Audun Wike er mannen du går til når uhellet er ute, og steinsprut har satt sine spor i bilvinduet.

Ved steinsprut er det ingen grunn til å nøle

Som navnet tilsier er det bilglass som er Wikes spesialitet. Kundemassen består av både private og lokale firmaer. Den største oppdragsmengden består i å reparere skader etter steinsprut.

Våren er høytid for steinsprutskader. Gjennom vinteren er veiene blitt strødd, og når snøen smelter, blir veiene igjen bare. Da er det mye sand og stein som fort kan bli kastet opp i luften. Når dette treffer frontruten, skal det ikke mye til før det blir skader.

Flertallet av norske bileiere venter faktisk med å gjøre noe med ”rosen” eller andre skader i frontruten. I fjor fikk over en kvart million biler steinsprutskader. Tallene fra Finans Norge viser at hele 256.974 norske bileiere måtte innom et verksted for å reparere frontruten for steinsprutskader i 2017. Totalt kostet det forsikringsselskapene nesten 1,6 milliarder kroner i erstatningsutbetalinger.

– Når du får en steinsprutskade så ikke nøl med å kontakte oss. Alle bileiere med delkasko eller kasko får nemlig reparert steinsprutskade gratis. Men må ruten derimot skiftes, er det som regel en egenandel, forteller Wike.

Han oppfordrer alle som får en steinsprut til å være raske med å legge turen innom slik at skaden kan repareres. Venter du med å kontakte et glasslverksted kan en steinsprut i frontruten sprekke opp. Da blir det vanskeligere å reparere skaden uten å bytte hele frontruta.

– Det går raskt å få fikset steinsprutskaden. I gjennomsnitt bruker vi 20 minutter på jobben. Akkurat nok lang tid til at du kan ta deg en kopp kaffe, sier Wike. 

Audun Wike (t.v.) slår av en prat med en av hans mange faste kunder, Atle Johansen.

Reparasjoner servert med kaffe og vafler

Er du ikke fan av den sorte kaffen, har Wike inngått en avtale med kaféeier Dario rett i nærheten. Leverer du fra deg et visittkort fra Wike, spanderer de kaffen. Dario er også en mester når det kommer til bakevarer og is. Mens du koser deg med en kopp kaffe og et wienerbrød, fikser guttene hos Wike steinsprutskaden.

For de som er glad i vafler, er fredager en god dag å reparere steinsprutskader. Da sprer den herlige duften av nystekte vafler seg rundt i lokalet.

Wike forteller at han gjerne strekker seg litt ekstra for at kundene skal få hjelp. Han har kjørt ut for å hente skademeldingsskjemaer, hentet biler hjemme og sørget for at kunder kommer seg på jobb.

– Det er viktig å gjøre sitt for at kunden skal bli fornøyd og få hjelp i en ellers så hektisk hverdag. Jeg har hentet bilen for en kunde mens han var på jobb, for deretter å kjøre den tilbake. Du kan tro han var glad. Jungeltelegrafen gikk fort, og det resulterte i flere kunder, sier Wike fornøyd.

Ekstra service inkluderer også bytte av slitte vindusviskere, påfyll av spylervæske eller nyvasket bil.

Rundt 40 prosent av steinsprutskader skjer om våren. Høysesongen er mars, april og mai. Da smelter snøen og etterlater småstein og annet som blir liggende på vei. Stein fester seg også lettere i piggfrie dekk, som løsner i høy fart. Motorveien er derfor det stedet du er mest utsatt for steinsprut.

– Det er mye kraft i et lite, spisst objekt som kommer farende i 70-80 kilometer. Da er det lett å få skader i frontruten. Mitt råd er å holde god avstand til bilen foran slik at du minsker risikoen for steinsprutskader, anbefaler Wike.

En hel og skadefri frontrute er også viktig for trafikksikkerheten. Ingen bør risikere å kjøre med redusert sikt. Har du skader på bilens frontrute kan også risikere at du får mangellapp ved periodisk kjøretøykontroll.

Wike Bilglass tar seg av både reparasjon av frontruten, utfylling av papirer til forsikringsselskap og bytte av bilruter. Ta deg en kopp kaffe, og gjerne en vaffel, mens du venter. Så kan du kjøre avsted – med god sikt og ingen bekymring om større kostnader om ruten sprekker. 

Hva gjør du om du får steinsprutskade?

• Fest en gjennomsiktig teipbit over skaden med en gang. Dette hindrer at fuktighet og skitt kommer til. Dersom steinsprutskaden fryser til is, kan frontruta sprekke, og det koster deg fort noen tusenlapper i egenandel.
• Dra til skadeverksted og få fikset steinsprutskaden med en gang. Her er det ingen grunn til å vente!
• Det tar i underkant av 20 minutter å fikse steinsprut i frontruta.

Wike Bilglass AS

• Vi i Wike Bilglass AS har 8 års erfaring med bilglass.
• Vi skifter og reparerer bilglass på alle typer kjøretøy.
• Wike Bilglass AS holder til i Drammen på Strømsø. Vi er i de gamle lokalene til Nettbuss ved Lothe bak Circle K.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet