Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Tore Sandberg, Drammens Tidende )

Fest i Drammenshallen 9. november:

Vinn helikoptertur over Drammen med DHK

Annonse fra Drammen Håndballklubb

Nå har du sjansen til å se Drammen fra fugleperspektiv og DHK i toppmatch mot ØIF Arendal. Meld deg på konkurransen, bli med på kamp i Drammenshallen - og du kan vinne helikoptertur.

KLAR FOR FEST: Arne Dokken, daglig leder for DHK, gleder seg til topp stemning i Drammenshallen 9. november. Og til å dele ut en helikoptertur til en heldig publikummer. (Foto: Sven-Erik Røed, Drammens Tidende)

Fredag 9.november kl. 18.45 er det toppmatch mellom DHK og ØIF Arendal. 

– Vi ønsker å lage en folkefest i Drammenshallen under eliteseriekampen. Derfor byr vi på gratis inngang for alle, forteller daglig leder av DHK,  Arne Dokken. 

Vinn helikoptertur over Drammen

For å gjøre litt ekstra stas på dagen, så skal én heldig blant publikum få en premie av de sjeldne. En helikoptertur over Drammen. 

– Vi tenker å annonsere vinneren i hallen under pausen. Det blir kjempespennende, sier Dokken. 

For å bli med i trekningen, må du melde deg på i skjemaet under og møte opp på kampen. Alt du trenger å gjøre er å legge igjen navn og telefonnummer og sende inn. 

– Også ringer vi den heldige fra banen under pausen - og da gjelder det å svare, understreker Dokken. 

Vinn helikoptertur over Drammen!

Har du lyst til å sveve over Drammen?  Fredag 9. november deler DHK ut en helikoptertur til en heldig publikummer. Alt du trenger å gjøre er å legge igjen navn og telefonnummer - og være tilstede under kampen. Vinneren blir annonsert i pausen. Husk - det er gratis inngang. 

Inviterer idrettslag til kamp og pizza

Allerede har de strukket ut en hånd og sendt ut invitasjoner til regionale idrettslag fra nord til sør, øst til vest. 

– Vi satser på 500 barn og unge som blir med og lager leven i hallen. I tillegg bestiller vi pizza, som de kan kose seg med før kampen. Vi har allerede fått mange påmeldinger. Det gleder oss. 

Du er ikke redd for tomatsaus på tribunen?

– Nei, overhode ikke. Vi må bare være litt taktiske på hvor vi plasserer dem, sier Dokken og humrer litt. 

Pizzaen blir servert fra kl 17.15 - 18.45, og det er allerede forhåndsbestilt 100 pizzaer, men det bestilles fortløpende om det trengs. Alle skal få. 

Møt opp og støtt DHK

Og selv om DHK har slitt med spillerskader i det siste, er de klare for å gi ØIF Arendal en real kamp. 

– Vi har hatt noen utfordringer med skader. Derfor er det så viktig å ha med den ekstra «spilleren», nemlig publikum, understreker Dokken. Han og hele laget krysser fingre og tær for at tribunen fylles opp, at det blir masse støy og rett og slett en fest i hallen. 

– Vi satser på en helt fantastisk stemning - og at vi vinner, blunker Dokken tilslutt. 


Drammens Tidende er regionens største mediehus med 89.000 lesere i avis, på nett og mobil.

Vi er stolt sponsor av DHK!

Dette innholdet er produsert av SPRAY

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå.

Hos oss har vi innholdsprodusenter, strategiske rådgivere, performance-ansvarlige, designer, kreativ leder, innholdssjef og prosjektledere.

Våre innholdsprodusenter er plassert både sentralt i Oslo, og ute i regionene. Vi er eksperter på innhold der kundene er!

Lokalt i region Buskerud og Vestfold har vi Siw M. Myhre som produserer innhold. Ta kontakt på siw.myhre@amedia.no om du vil vite mer om innholdsmarkedsføring. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet