Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

120 år med Kulkompaniet

- Det er stort å stå her i dag

Annonse fra Kulkompaniet

Varme klemmer, fine ord og god stemning. En av Drammens eldste bedrifter startet dagen med kake og ballonger en tidlig mandag morgen. Kulkompaniet kan se tilbake på en historisk reise med opp - og nedturer gjennom 120 år.

Det er ingen myte at håndverkere starter tidlig, ei heller når de invitert til å feire sin lokale byggevarehandel før de aller fleste har gnidd søvnen ut av øynene.

Klokken slår 07.00. Datoen er 25.februar. Daglig leder, Espen Ellingsen, har satt kaken på bordet, har en krone pent plassert på hodet og smiler varmt til alle som kommer inn. 120 år har gått siden Kulkompaniet startet opp i 1899 på langkaia på Strømsø. Det skal feires flere dager til ende - både for de ansatte og kunder. Ikke minst, med ekstra gode tilbud dette jubileumsåret.

- Det er stort å stå her i dag - og historisk er det helt unikt, sier Ellingsen, som har gått i Kulkompaniets utstyrshaller store deler av livet. I dag stoppes han jevnt og trutt av de ansatte og kunder, som vil si noen godord og gi en klem - til en bedrift mange har et langt og trofast forhold til. 

HER KAN DU SJEKKE ALLE JUBILEUMSTILBUDENE

Kulkompaniet har hentet frem sin originale logo fra tidlig 1900-tallet, tegnet av den kjente kunstneren Theodor Kittelsen. Dette er deres offisielle jubileumslogo.

Tøffe tider, men fikk det til

Det er ikke ofte en lokal, forankret bedrift kan klare å holde koken i 120 år. Det privateide selskapet kan i disse dager skilte med å være en av byens eldste handelsbedrifter, og har en lang tidslinje med historiske perler i veggene. Men de har vært tøffe tider på veien. På et tidspunkt på 90-tallet var det nesten kroken på døren.

- Nei, det er ikke gitt at vi står her i dag. Vi måtte stenge dørene i noen uker på tidlig 90-tallet. Familien Steen og Ellingsen gikk inn på eiersiden i 1993 og klarte, sammen med Kaare Wikborg, å få inn ny kapital, slik at vi kunne starte opp driften igjen, forteller Øivind Steen, som fortsatt er en av eierne av Kulkompaniet. 

- Det var trangt, men vi klarte det, sier han og puster ut, og nyter et velfortjent kakestykke. 

Øivind Steen og Espen Ellingsen stilte opp med krone på hodet da Kulkompaniet inviterte til kakefest.

Kull med hest og kjerre

Det hele starter 25.februar i 1899. Det var AS Jacob Friis som kjøpte Strømsøs eneste dampsag - og i 1903 endret de navnet til Kulkompaniet. Bedriften startet med import av kull, koks og zinders, som ble kjørt ut med hest og kjerre. Slik sørget de for at Drammen holdt seg lun hele året. I tillegg drev de med transport - og slepebåtvirksomhet. 

- Tollbugata var utkant-Drammen på den tiden og kort vei til elva var viktig. Her har Kulkompaniet og Drammen utviklet seg i takt med næringslivet, forteller Ellingsen og peker mot motorveibrua og alle endringene som har skjedd siden oppstarten.  

Og kaia ble veldig viktig for historien til Kulkompaniet. På grunn av stor pågang etablerte familien Friis et transportfirma med hele 50 lektere og 13 slepebåter. Kulkompaniet hadde byens største private kai på hele 160 meter - på det som kalles langkaia på Strømsø. Herfra kom båter og lektere fra inn og utland. Lektertrafikken opphørte i 1967, da lastebilene tok over transporten.

I 1968 sluttet Kulkompaniet med koks, kull og zinders, og de gikk inn i en ny tidsepoke.

SE HISTORISK BILDEGALLERI UNDER:

Kulkompaniet ble startet i 25. februar i 1899. 

Feirer 120 årsjubileum i 2019. 

Den privateide bedriften er i dag en del av XL-bygg, Nordens største byggevarekjede. 

ÅPNINGSTIDER

Mandag-Fredag: 07:00-16:30

Lørdag: 09:00-14:00

Adresse: 

Tollbugata 87

3041 Drammen

Mursteinens glade dager

På 60-tallet var det engroshandel med tyngre byggevarer som var hovedbeskjeftigelsen til Kulkompaniet. I tillegg importerte de glassert tegldrensrør og gul murstein fra øya Bornholm. Den gule mursteinen ble blant annet levert til byggingen av Park Hotel og Soltunbygget på Åssiden. En ny storhetstid for Kulkompaniet, som rett og slett gjorde gull ut av murstein.

I 1972 ble Drammen Ferdigbetong AS kjøpt av Kulkompaniet. 

- Jeg startet opp med det de kalte ekspeditør i 1971. Det var mur vi jobbet mye med da. Så har jeg vært transportsjef og jobber i dag som selger på proffmottaket, sier Øivind Olafsen. Han har selv sitt eget jubileum hos Kulkompaniet - 48 år i samme bedrift. Og forklaringen er enkel. 

- Jeg trives her. Det er hyggelige kolleger og kunder, og jeg har stadig fått nye utfordringer. Tenk, da jeg startet gikk det i hoderegning og sentralbord med plugger. Det har vært en teknologisk reise, sier 68-åringen, som pensjonerer seg til våren. 

På 1980-tallet kjøpte Kulkompaniet ytterligere to betongfabrikker. Toppårene i omsetning var på 1980-tallet, da årsomsetningen nådde opp mot 146 millioner kroner, men så kom børskrakket i 1987, med påfølgende nedgang. Og en av dem som var med på redningen av Kulkompaniet var Rolf Ellingsen. 

En følelsesladet dag for familien Ellingsen

- Jeg har vært i bygget så lenge jeg kan huske, sammen med faren min, og begynte selv å jobbe her som 16-åring, sier Ellingsen, som er vokst opp med Kulkompaniet. Han forteller om faren, Rolf Ellingsen, som startet som selger hos Kulkompaniet i 1974, før han ble en av eierne på 90-tallet. Og selv om faren gikk bort for 16 år siden, så er det hans verk som fortsatt består, og familien var på plass for å hedre både han og bedriften. 

- Vi går inn i denne dagen med litt klump i magen, men vi er så glade at han fikk være med da Kulkompaniet fikk snudd tallene og gikk bra, sier Janne Ellingsen, datter av Rolf Ellingsen. Hun legger ikke skjul på at tiden da faren gikk inn i Kulkompaniet var tøft. Det var trang økonomi for å få det til å gå rundt. Og det var så viktig for hele familien at dette skulle lykkes. 

-Tenk hva pappa fikk til for oss. Og tenk på hva mamma har stått i for å få dagliglivet på stell. Vi er så heldige for at de sto på så hardt, understreker hun. Moren, Wenche Ellingsen, er selvsagt på plass og er en naturlig del av den storslåtte feiringen. 

Wenche Ellingsen og Janne Ellingsen syns det var fint å få feire bedriften, og er stolte av det mannen og faren, Rolf Ellingsen, fikk til mens han levde.

- Det er god service og høy kompetanse

Utover 90-tallet fikk de nye investorene bygd opp Kulkompaniet, sakte, men sikkert, med Steen som daglig leder og Rolf Ellingsen som markedssjef. Endringene i bransjen gjorde at engrossalget ble mindre, mens salg til proff og privat økte. 

- Faren min har vært kunde her siden tidlig 70-tallet, sier Frode Hofstad, som driver Mur og Skifer, familiebedriften som har gått i arv. Han har selv vært mye innom Kulkompaniet i årenes løp. 

Hvorfor har dere holdt dere til denne byggevarehandelen?

- Rett og slett god service. Du får svar på det du trenger. De håndterer logistikken. Vi kan ikke bytte med noen andre. Sånn er det bare, sier Hofstad, som selvsagt er på plass for å sikre seg en kaffekopp og et marsipanstykke. 

Håndverkere stakk villig innom for en god prat og et kakestykke på jubileumsdagen.

Familiedriften i full driv mot flere proffkunder

De siste 30 årene har Kulkompaniet blitt mer og mer en tradisjonell trelast - og byggevarebutikk. I 1998 gikk de fra å være frittstående butikk til å melde seg inn i kjeden BK. Byggkjøp, hvor de fortsatt er, men i nytt kjedenavn XL-BYGG. Familiene Steen og Ellingsen eier og driver fortsatt Kulkompaniet den dag i dag.

- Og det er morsomt å jobbe i en bedrift som har så lang historie, sier Simen Steen, sønn av en av eierne, som i dag har funnet sin arbeidsplass på lageret. 

Bedriften har i dag 20 ansatte og en omsetning på 60 millioner kroner i året. Det er byggebransjen som Kulkompaniet henvender seg til, og selv om markedet er tøft, så har de mye erfaring. 

- Ja, vi har en unik historie i en bransje som har opplevd mye gjennom årene. I dag ser vi at andelen proffkunder øker og vi har ett tett og godt samarbeid med lokale håndverkere. Og det skal vi fortsette med, sier Espen Ellingsen, i det nok en herre i arbeidsklær tar neven hans, sier «gratulerer», nyter et kakestykke og deler en god historie fra årenes løp.  


Stolt gjeng. Mange har vært i bedriften i en årrekke, og det er høy trivselsfaktor blant de ansatte ved Kulkompaniet.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet