Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Elektriker velger elektrisk varebil:

- Vi er så fornøyde med e-NV200, at nå kjøper vi nummer tre

Annonse fra Birger N. Haug

Når bilvalget fører til penger spart og en god kjøreopplevelse, er det ingen sak for Hurum Elektro. Birger N. Haug vil fortsette å regjere på elbil-tronen i Drammen, godt hjulpet av bedrifter som velger nyttekjøretøy på batteri.

Terje Kaksrud har tegnet kontrakt for Hurum Elektros tredje e-NV200. Nå skal bilen folieres med logo og sitatet «Vi kjører elektrisk for miljøet». Her sammen med salgssjef for nybil, Fredrik Moserud Simensen.

– Denne bilen er rett og slett kjempebra. Den har helt perfekt størrelse, går bra på vinterføre og elektrogutta er fornøyde med den, sier en begeistret daglig leder for Hurum Elektro, Terje Kaksrud.

Han sitter med kontrakten for firmaets tredje e-NV200 fra Nissan i hånden hos sin lokale bilforhandler, Birger N. Haug på Kjellstad. I bilhallen i bakgrunnen er det en åker av den populære Nissan Leaf, ispedd en elektrisk varebil her og der.

Nå skal flere av elektrikerne hos Hurum Elektro kjøre på strøm, noe de får positive tilbakemeldinger på fra kunder, samtidig som de sparer penger og miljø.

– Men det handler ikke om at det blir billigere fordi man slipper bomavgifter og andre fritak på elbil. Det handler om at vi sparer penger på å fylle på strøm, fremfor drivstoff - uansett hvor høye strømprisene er. Også slår vi et slag for miljøet, slår Kaksrud fast. Selv kjøpte han sin første elbil av yrkesmessige årsaker - for å finne ut hvordan en elbillader fungerer, men elbil var så bra, at én bil ble til flere.

– Han der, han har skjønt det, humrer Tom Erik Moen fra sidelinjen. Daglig leder for Birger N. Haug server stadig flere bedrifter med rullende kontor på strøm, i form av e-NV200.

Les også: Dette sparer du på elektrisk varebil

Birger N. Haug Buskerud er stolt forhandler av merkene Nissan og Hyundai. De har moderne, flotte lokaler langs E18 ved Kjellstad, Lier - og et bredt utvalg av nye og brukte biler.

Besøk nettsiden her

Lyst til å prøvekjøre bil hos oss? Ta kontakt i dag!

Telefon: 32 24 15 00

Epost: buskerud@bnh.no

Bytt varebil til el - spar 16 000 kroner

Stadig flere store bedrifter og organisasjoner velger elbiler. Blant Birger N. Haugs storkunder finner man blant annet både fylkeskommunen og de største kommunene i Buskerud, som sikrer sine ansatte gode kjøreopplevelser med både Nissan Leaf og e-NV200.

Og det er allsidigheten til Nissan e-NV200. mange faller for. Varebilen er kompakt, har rikelig med plass og det man trenger av teknisk utstyr - ikke minst, 100 prosent elektrisk.

Les mer om e-NV200 her.

I tillegg kommer den som 5- og 7-seter - med navnet Nissan e-NV200 EVALIA, perfekt til storfamilien som trenger god plass. Batterikapasiteten er 40 kWt,som tilsier en rekkevidde på 270 km på sommeren og 180 på vinteren. Noe som holder i massevis for mange lokale bedrifter, inkludert Hurum Elektro.

– Men det er ikke rekkevidden man skal tenke på. Det er hvor du skal, som er viktig. Man må kanskje planlegge litt mer ut fra hvor man skal lade, men de aller fleste tar seg en stopp på lengre turer. Jeg leste at gjennomsnitts besøkstid på en bensinstasjon er 20 minutter, og da får du ladet mye, forteller Kaksrud.

– Her er det også avhengig av sjåføren. Kjører du etter forholdene, så kommer du lenger enn om du trykker gassen i bunn fra start til slutt, understreker Moen.

For bedrifter er det i dag veldig gunstig å bytte ut fossilvarebilen med en på strøm.

– Vraker du varebilen, får du 3000 kroner i vrakpant. Erstatter du denne med el-varebil, får du 13 000 kroner fra staten. Det er 16 000 kroner spart, sier salgssjef for nybil, Fredrik Moserud Simensen.

Hos oss er bilene leveringsklare. Vi kan levere med én gang.

Fredrik Moserud Simensen, salgssjef nybil

Daglig leder, Tom Erik Moen og salgssjef for nybil, Fredrik Moserud Simensen ved Birger N. Haug i Lier foran et hav av Leaf i bilhallen. Alle disse er solgt, men de har leveringsklare biler.

Rustet for fremtiden med eget batteriverksted

Og er det noe Birger N. Haug har skjønt, så er elbiler fremtiden. Derfor er de også de eneste i mange mils omkrets med eget batteriverksted og sertifiserte batteriteknikere. Og var blant de første som investerte i dette for 5-6 år siden.

– Du kan si at det er mindre søl og ganske mye renere å jobbe med elbil, sier Simen Larsen Stokke med et smil. Han ble batteritekniker for fire år siden gjennom kursing i Frankrike, og er én av tre batteriteknikere på huset. Men mye jobb med batteri er det ikke for øyeblikket.

– Det renner ikke inn med biler til batteriverkstedet i dag. Elbilene fungerer jo så bra, men om 7-8 år blir dette et behov, og da er vi klare og har ekspertisen, sier Moen. Samtidig så får de inn elbiler fra Vestfold, Buskerud og Telemark til service og batterisjekk, fordi ingen i nærområdet har samme kompetanse som dem. De erfaringene de får i dag, blir gull verdt i fremtiden for elbil-eiere. 

Birger N. Haug er en av svært få på Østlandet med eget batteriverksted og sertifiserte batteriteknikere. Her står teknikerne Mergim Hoti (t.v), Hans Ovar Birkeland og Simen Larsen Stokke foran et bilbatteri, som de er eksperter på.

Leaf - holder stand i 2019

Nissan Leaf var den desidert mest solgte bilen i 2018. Og Birger N. Haug solgte flest i hele drammensområdet - noe som gjorde dem størst på elbil i vårt område.

 Vi skal fortsette å sitte på den tronen, kommer det kjapt fra Moserud Simensen og skuer utover Leaf-havet i bilhallen.

Nytt for året og allerede i salg er nye Nissan Leaf med større batteri - hele 62kWt. Den leveres til sommeren og mange har sikret seg et eksemplar. Det betyr at Leaf nå kommer med to rekkevidder.

Les mer om nye Nissan Leaf her

– For mange holder det med 40 kWT, men nå passer Leaf for dem som også har behov for lenger rekkevidde. Det gir stor allsidighet, og vi tror at Norges mest populære elbil vil beholde topplasseringen sin. Disse bilene er så solide og har et så godt rykte - og det selger vi på, sier Moen.

Men hva med leveringstid - mange må vente år og dag for sine elbiler?

 Hos oss er bilene leveringsklare. Vi kan levere med én gang, sier Moserud Simensen kjapt. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet