Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Folk stormer butikken for en smak av Audi e-tron

Annonse fra Albjerk Bil Drammen AS

Aldri før har Albjerk Bil i Drammen opplevd så mye pågang for én bil. E-tron gjør at de ansatte jobber mot klokka for å serve alle interesserte.

De er en anelse svette i panna. Telefonene ringer hyppig og det traves hit og dit i det flotte glassbygget på Åssiden. Men smilet er på og stort – av glede for at det er travle dager for bilselgerne hos Albjerk Bil Drammen.

– Jeg har ikke opplevd et sånt trøkk på de 25 årene jeg har jobbet her, sier Håvard Grønberg, en av veteranene ved Albjerk. 

20 prøvekjøringer om dagen

Albjerk Bil Drammen er en av landets største Audi-forhandlere. Og en av de første som tilbyr prøvekjøring av Audi e-tron - den helelektriske verdensnyheten, som har florert i mediene det siste året. Hyllestene har vært mange, og det har folk fått med seg.

Ute på gårdsplassen hos Audi-forhandleren står flere e-tron klare for prøvekjøring, men de står der sjeldent lenge om gangen. I det klokken slår 10 en onsdag morgen er to av bilene på vei ut med potensielle kunder.

 Forrige uke hadde vi 100 prøvekjøringer. Det tilsvarer 20 om dagen, sier Haakon Ølmheim, salgssjef for Audi. Det må jo nesten være rekord av noe slag. For aldri før har de opplevd et så stort engasjement for én bil.

Lyst til å prøvekjøre? Her kan du booke time til prøvekjøring.

Hektiske dager. Audi-selgere Magnus Løver (t.v), Håvard Grønberg og Anders Hovde (t.h) har travle dager for å serve alle som er interessert i e-tron.

Første leveringer rett rundt hjørnet

Inn i det nye året sto 350 på venteliste - bare i drammensområdet. Da Albjerk hadde visning på bilen før jul, dukket det opp 500 mennesker hos den lokale bilforhandleren.

Og nå er de første leveringene rett rundt hjørnet. Det betyr lange dager fra morgen til kveld.

– Ja, du kan si det er armer og bein. Og det som imponerer meg mest, er hvor mye bilselgerne her står på for kundene sine nå som det er virkelig hektisk. De jobber 12-14 timers dager, har kundemøter utenfor åpningstider og følger opp hele veien, påpeker Ølmheim.

– Ja, det er travelt, men veldig gøy at vi har så mye å gjøre, sier bilselger Anders Hovde om de hektiske dagene.

– Men det er det som er så bra med å jobbe her. Vi har god stemning og er løsningsorienterte, slik at vi kan sørge for at alle som kommer inn er fornøyde når de går ut, forteller han.

- Og det er mer stress når vi har lite å gjøre, supplerer Grønberg.

Og ventetiden, som mange lurer på?

– Vi kan si at det fins muligheter for e-tron med rask levering om du besøker oss i dag, kommer det kjapt fra Ølmheim. 

Salgssjef for Audi, Haakon Ølmheim, er så imponert over egne bilselgere som står på fra morgen til kveld for å ta vare på alle kundene som kommer innom.

Men hva er det som gjør Audi E-tron så attraktiv for massene?

– Folk vet at Audi er kvalitet og det er en trygghet å handle hos en solid forhandler, med mange servicepunkter i hele landet. Mange har ventet på at Audi skal komme med en elektrisk variant. Og interessen ligger mye i teknologien, som Audi har så godt grep på. For første gang på en serieprodusert bil kan du få virtuelle sidespeil, du kan få Head Up-display med kjøreinformasjon rett i ruten foran deg og mange andre skreddersydde løsninger. I tillegg, leveres e-tron med en solid standardpakke, forteller Ølmheim. Også kommer man kanskje ikke unna med å utelate rekkevidden, slik mange e-bilister er opptatt av.

– E-tron har rekkevidde på 40 mil etter WLTP-standard, men så må man selvsagt ta høyde for hastighet, kulde, kjøreforhold og størrelsen på felgene, slik som det er på alle elektriske biler, sier Ølmheim.

Stjernebilen. Hos Albjerk Bil i Drammen er det flere utstillingsbiler av e-tron - slik at folk kan ta en nærmere titt på en av Norges mest etterspurte biler.

Albjerk Bil Drammen AS er en del av Albjerk Bil-gruppen og er en av landets største Audi-forhandlere. Albjerk Bil Drammen tilbyr salg av et stort utvalg nye Audi-modeller, samt et delelager med salg av originale bildeler og tilbehør til Audi. I tillegg tilbyr de en rekke tjenester innen service og reparasjon, enten du trenger service, EU-kontroll, reparasjon, rutereparasjon, ruteskift, bilvask, bulkfiks med mer. Du får også hjelp til dekkskift, og de har eget dekkhotell slik at dekkene blir lagret optimalt og forskriftsmessig til neste sesong.

«Jeg tar’n»

Men hva skjer etter at folk har prøvekjørt e-tron?

– Jeg tror alle som kjører den blir veldig fornøyde fordi den er ekstremt god å kjøre. Det er flere som har kommet inn døra og sagt «jeg tar’n» etter endt prøvekjøring, sier Ølmheim. I disse dager opplever de en ny skare av kjøpere som aldri tidligere har kjørt Audi.

– Mange har ikke hatt elbil før heller. De har mange spørsmål om for eksempel lading, og da bistår vi slik at de er trygge på eget kjøp, forteller Grønberg.

– Man må tenke litt praktisk og lade når man kan, er vårt tips. Vi anbefaler å kjøpe hjemmelader, så starter du alltid dagen med fullt batteri, understreker Ølmheim, som også påpeker at Audi har mange andre attraktive biler - som ikke går på strøm. 

Selger mer enn bare e-tron

For i disse elbiltider der det snakkes om rekkevidde og strømforbruk, så er det også andre modeller enn e-tron som ruller ut av butikken på Åssiden. Albjerk er en familiebedrift som ble etablert allerede i 1973 - og deres første agentur var Audi. I de flotte lokalene i Ingeniør Rybersgate i Drammen er det en Audi for alle bruksområder. Som en av landets ledende på Audi, har de et stort utvalg av Audi-modeller.

– Vi må ikke glemme at vi både har fått inn ny A6 og ny Q3 - begge med mange av de samme kvalitetene som e-tron. Det er verdt å få med seg når elbil ikke passer for alle, sier Ølmheim i det nok en selger traver avgårde for å serve kundene som renner inn.

Foreløpig er det e-tron som er stjernen på billaget, men bilparken består av mange bilperler - der det er lett å finne en Audi som passer for deg.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet