Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møt «Minsten» og «Onkel» i Norges flotteste Skoda-bygg

Annonse fra Albjerk Bil Skoda

De flyttet fra en «pølsebu» i Lier til en «katedral» i Drammen. Gode bilkolleger opplever at Skoda har gått fra seniorkjerre til allemannseie.

Strålende sol treffer den nye glassfasaden på Skoda-bygget i Ing. Rybersgate i Drammen. Det får utstillingsmodellene av det anerkjente bilmerke til å skinne ekstra en vinterdag.

– Her er det alltid en god følelse å komme på besøk, sier salgssjef Kristian Marheim, og inviterer inn.

I disse lokalene finner du «minsten», «onkel» Oddmund og resten av den blide gjengen ved Albjerk Bil avd. Skoda.

– Gutta står på hver dag og er stolte av jobben sin og av bilmerket de selger. Og her er uttrykket «Hvorfor kjøre Skoda – når du gå da» – byttet ut med «Hvorfor gå da – når du kan kjøre Skoda», sier salgssjefen lurt, og refererer til at Skoda, som merke, aldri går av moten.

Her kan du se deres Skoda-utvalg

Skoda-gjengen. Disse møter du om du tar turen til Albjerk Bil Skoda i Drammen; (f.v) Kristian Marheim, Kjetil Andre Skalstad, Per Kristian Plassen og Oddmund Bakken.

Fra Lier til flott bilpark i Drammen

Albjerk Bil er regionens største bilforhandler, og for noen år tilbake flyttet de store deler av virksomheten fra Lier til Drammen. En gigantisk bilpark har reist seg, og i denne fantastiske bilgryten finner du i dag Skoda. Selv om det har gått et par år siden de flyttet, lyser fortsatt stoltheten av å jobbe i et av Norges flotteste bilbygg - totalt 10.000 kvadratmeter med skinnende bilglede.

– Vi var litt bekymret da vi flyttet. Ville kundene våre følge etter fordi vi var så forankret i Lier, i «pølsebua», som vi kalte den, sier Marheim, men det gikk over all forventning.

Hvorfor kalte dere den ei pølsebu?

– Det er fordi vi faktisk serverte pølser der og jeg var kokken, skyter selger Oddmund Bakken inn med et smil.

Her ønskes du velkommen inn i et nytt og stilig bygg.

«Minsten» ble årets nybilselger

Oddmund Bakken har jobbet med bil i 20 år og de siste 11 med Skoda. Som den garvede bilselgeren han er, går han under tilnavnet «onkel» Oddmund.

– Vi har noen kallenavn på hverandre, og det er bare morsomt. En god tone er viktig for å trives på jobb, sier han leende.

Og der han er veteranen, er det andre navn som fester seg hos nykommere.

– Jeg har jobbet her siden 2017, og da kom navnet «minsten», sier Per Kristian Plassen, og kallenavnet har holdt stand i årene etter. Men til tross for færre år som selger, kan han skilte med den gjeve tittelen «Årets nybilselger 2018 for Skoda».

- Armene gikk rett i været og egentlig var jeg ganske lettet da jeg fikk beskjeden i januar i år. Jeg hadde jo et håp om å vinne, også gjorde jeg det, sier han litt beskjedent, og understreker at jobben blir lettere av at de selger så gode biler. 

Per Kristian Plassen (t.v) og Oddmund Bakken er opptatt av at alle som kommer på besøk til Albjerk Bil Skoda får god kundeservice og blir godt ivaretatt.

Fra seniorbil til familiebil

Er det noe de ansatte ved Albjerk Bil Skoda merker, så er det et taktskifte på hvem som velger dette merket.

 Folk har oppdaget at dette er en trygg bil i hverdagen, en bil med topp kvalitet og du får mye bil for pengene. Tidligere var det flest eldre som valgte Skoda - slik er det ikke i dag, sier Marheim, som får støtte av sine kolleger.

– Fredag solgte jeg en bil til en som var født i 1993. Og det er ikke uvanlig. Det er stadig flere som velger denne som familiebil, sier Plassen, som selv er småbarnsfar og kjenner at Skoda er perfekt når alt skal med til store og små. Selv kjører han en Octavia RS.

– Det er noe med å få plass til barnevogn, pulk og alt annet som skal med på tur. Og det får du – jeg har prøvd, sier tobarnsfaren med en lurt smil.

Hvorfor er Skoda blitt en anerkjent familiebil?

– Det er uten tvil at den er så romslig, det er mye bil for pengene, samtidig som designet har beholdt noe av «guttepreget», så det er tøft for far i huset å kjøre, påpeker Plassen.

I januar fant hele 52 Skoda-er veien til nye eiere fra det flotte bygget i Drammen, noe gutta på gulvet er kjempefornøyd med.

LES MER OM DE ULIKE SKODA-MODELLENE HER

Albjerk Bil Drammen tilbyr salg av et stort utvalg nye ŠKODA-modeller, samt at vi har et delelager med salg av originale bildeler og tilbehør til ŠKODA. I tillegg tilbyr vi en rekke tjenester innen service og reparasjon, enten du trenger service, EU-kontroll, reparasjon, rutereparasjon eller ruteskift.

Bestselgeren Octavia fyller 60 år

En av bilene som oftest ruller ut av butikken på Åssiden, er uten tvil Octavia. Navnet betyr «åttende», rett og slett fordi dette var den åttende Skoda-bilen som ble lansert - da i 1959. Selv i dagens marked, der «alt» skal ha batteri eller hybrid drivlinje i en eller annen form, er Octavia et hederlig unntak. Dette er en bil folk vil ha.

– Octavia er og har alltid vært den mestselgende Skoda-en. Den treffer som firmabil og som familiebil, både kvinner og menn, og har en enorm allsidighet. Med god plass, firehjulstrekk og en kvalitet som folk kjenner til, opplever mange at de får en aha-opplevelse når de setter seg bak rattet for prøvekjøring, sier Marheim, som legger til at diesel-bilen holder god stand i disse elbil-tider. I tillegg til Octavia, er også Kodiaq og Superb på topp tre listen. Og stadig flere velger leasing som alternativ.

Men bil på strøm skal det også bli for dem.

– Skoda kommer med hybridbil i utgangen av 2019 og en ren elbil i 2020, sier Marheim, og lover samme toppkvalitet på strømbilene, som du finner på dagens Skoda-biler. Det er bare å glede seg!

Det er en grunn til at bilene skinner hos Albjerk Bil avd. Skoda. Her er selgerne opptatt av at alt skal være på stell.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet