Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her spår de ny elbil-bestselger i 2020

Annonse fra Albjerk Bil Lier

Hos Albjerk Bil i Lier sitter to nye i lederstolene, klare for å heie på selgerne og få flest mulig fornøyde kunder. Samtidig ruger de på en bilkaramell, som de tror skal ta Norge med storm.

Nye og nye fjes, blir kanskje feil å si. Alexander Holm Andersen, ny salgssjef for nybil og Lars-Gunnar Martinsen, ny daglig leder, har begge gått rekkene hos Albjerk. Fra selger til sjef på hver sin kant.

– Jeg ansatte Alexander som selger for tre år siden. Det fine med Albjerk er at det er store utviklingsmuligheter om man står på, og det har vår nye salgssjef vist. For min del er det utrolig givende å få muligheten til å utfordre meg selv i en ny stilling, sier Martinsen, som på nyåret ble daglig leder og tar over roret slik at alle avdelinger i Lier skal gå på skinner. Selv har han vært ti år i Albjerk-systemet.

Alexander Holm Andersen (t.v) er ny salgssjef og Lars-Gunnar Martinsen er ny daglig leder ved Albjerk Bil Lier.

De sitter i det etablerte glassbygget på Lierstranda. Den ene skinnende Volkswagen etter den andre står på rekke – e-golf, Polo, Passat, T-roc, og Tiguan, blant mange. Det store modellspekteret treffer kundene i alle livets faser, som bidrar til å gjøre Volkswagen til en sterk merkevare i bilbransjen.

Her kan du lese mer om bilene Albjerk Bil tilbyr i Lier.

Jan Skarra har jobbet i Albjerk-systemet i 22 år og trives på grunn av det gode miljøet og de mange faste kundene han har opparbeidet seg gjennom årene.

Fornøyde kunder er høyeste prioritet

De to nye sjefene opplever en bilbransje i sterk utvikling.

– Det er krevende å være bilselger i dag. Vi opplever et tøffere marked, med ny teknologi og hardere miljøpolitikk, som er en spennende og viktig utvikling. Det er ikke bare ballonger og pølser, slik det var før. Det er folkene her ute på gulvet som gjør jobben – hver dag, sier Martinsen.

– Og et godt arbeidsmiljø er da viktig. Vi må heie på hverandre hver dag. Har vi det bra på jobb, så blir det også fint for kundene å komme innom, supplerer Andersen.

For hos Albjerk Bil i Lier er det absolutt gøy å selge en bil og skrive kontrakt, men det er anerkjennelsen som betyr mest.

 Det beste er å gjøre kunden fornøyd og han eller hun kommer tilbake. Da vet du at du har gjort en god jobb og den følelsen er den beste. Og det er det vi snakker om når vi har møter, sier Martinsen.

Og fokus på trivsel og fornøyde kunder, gjør at så mange av de ansatte ved Albjerk blir i mange år.

– Jeg har jobbet her i totalt 22 år, liker bilene og blir en stund til, forteller en av veteranene, Jan Skarra, med et fornøyd smil. 

Elektrisk bilkaramell i 2020

Også var den denne bestselgeren, de spår om ett år.

Det er ikke å legge skjul på. Ny teknologi kommer på løpende bånd hos Volkswagen. Nylig slapp de en liten bombe av en bilnyhet. Navnet er ID., en elbil basert på klimanøytral produksjon med det siste innen teknologi. Og lansering er satt til 2020.

– Jeg er sikker på at dette blir den mest solgte bilen i 2020, sier Andersen skråsikkert, noe som kanskje kan få andre bilforhandlere til å skjelve lett. Og planen er at dette blir en helt ny plattform av biler som slippes på sikt.

Her kan du lese mer om ID.

ID. kan reserveres allerede i år

Volkswagen ID. blir Volkswagens første kompaktbil basert på det nyutviklede Modular Electric Drive Kit, også kjent som MEB. Den første ID. modellen får en estimert rekkevidde mellom 330 - 550 km, basert på WLTP.

ID. blir størrelsesmessig som en Golf, men blir en stor elbil på innsiden med plass til hele familien. Innvendig plass kan sammenlignes med en Passat.

– Volkswagen har fokus på ny teknologi, på gode verdier og jobber for at denne bilen skal produseres helt klimanøytralt, sier Andersen. 

En snerten og innovativ el-bil kommer neste år. Dette er et av de første bildene sluppet av VW ID.

Albjerk Bil Lier tilbyr salg av nye og brukte Volkswagen personbiler og Volkswagen Nyttekjøretøy. Hos oss finner du alt fra splitter nye elbiler og hybridbiler til et stort utvalg nyere bruktbiler fra Volkswagen. I tillegg har vi både lager av bildeler og autorisert bilverksted for Volkswagen. Vi er opptatt av kundetilfredshet og ønsker svært fornøyde kunder. Vi er også opptatt av en god arbeidsplass som igjen skaper trivsel når du som kunde kommer til oss, uansett om du skal kjøpe ny eller brukt bil, ha bilen på service og reparasjon eller skal kjøpe originalt tilbehør og bildeler til Volkswagen.

En annen fiffig løsning på denne bilen er slutten for den velkjente bilnøkkelen. ID.skal gjenkjenne føreren ved hjelp av en digital nøkkel på førerens smarttelefon. Allerede før du starter opp, kan ID. tilpasse førersetet, sette på favorittmusikken din og påse at kontaktopplysninger til familie, venner og forretningspartnere er tilgjengelige. Det er bare å sette seg inn og kjøre.

- Vi har ikke lov å si så veldig mye om ID. ennå, og det er fortsatt mye vi ikke vet, annet enn at det blir veldig bra. Likevel blir det mulig å reserve bil i 2019. Har du spørsmål, så er det bare å ta kontakt allerede i dag, sier Andersen.

Årets bil - en el-gende

Men til den teknologiske nyvinningen ID. kommer på markedet, er det en annen solid elbil som sørger for gode salgstall. E-golfen har rukket å bli favoritt blant mange.

– Dette er en bil for alle. Folk kjenner Golf og hva den står for. Det er en romslig bil med mye plass, samtidig har el-utgaven god rekkevidde på 229 km, WLTP-standard, forteller nybilsjefen.

Den lille, store suksessen ble kåret til «Årets beste bilkjøp» av NAFs eget blad Motor på grunn av sin allsidighet på plass, rekkevidde, strømforbruk og komfort.

De skriver: «En levende el-gende. (...) Du kan gjerne være gammel og ha pacemaker så lenge du er sprekest av alle. Den snart 45 år gamle legenden Golf stortrives på strøm.»

– Dette er rett og slett en bra bil, som har fått den anerkjennelsen den fortjener, påpeker Andersen. Og i disse dager er dette en av bilene hos Volkswagen de selger mest av.

Og målet for hvert salg - å gjøre kundene fornøyde.

– Vi hadde en eldre dame, som vi anbefalte å kjøpe bil med automatgir. Hun var veldig usikker, men gikk med på det. To uker etter at hun hadde hentet bilen, dukket hun opp her med blomster til selgeren. Hun var rett og slett så fornøyd, og det er en følelse vi kan leve lenge på, sier Andersen med et smil. 

E-golf ble kåret til Årets beste bilkjøp i 2018, og er en av de mest populære bilene i Norge.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet