Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- 2019 blir et sceneskifte for Opel

Annonse fra Mobile Drammen

Mobile Drammen er på farten og kaster seg på den helelektriske bilbølgen - med Opel Ampera-e i spissen, allerede kronet den nye elbilkongen.

Du har garantert kjørt forbi Mobile i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate 78, men kjenner den kanskje best som Automobil-Kompaniet. Kanskje har du tatt førerkortet med Opel Team, som så mange har gjort i Drammen, før kjøreskolen ble lagt ned i 2012.

– Veldig mange har et forhold til oss, og det er mye bilhistorie i veggene, sier daglig leder hos Mobile Drammen, Magne Fossum, om det 5500 kvadratmeter store bygget. Han har dekorert kontoret sitt med historiske bilder - et av dem er fra 1986 med hele staben, som jobbet der da.

– Visste du at hele sju personer på dette bildet fortsatt jobber her, sier han og ramser opp navn. Fire av dem går av med pensjon i år, der én av dem har vært der i snaue 47 år. En annen kan skilte med 50 år.

– Det er ikke tvil om at det er godt å jobbe i dette bygget. Derfor blir mange så lenge, understreker Fossum.

Så selv om en av Drammens eldste bilforhandlere har nytt navn på veggen, er DNA-et det samme. Opel har stått på utstilling siden 1936. Og det skal den fortsette å gjøre, supplert med Nissan fra 2011. 

På bildet av staben ved Automobil-kompaniet fra 1986 er det sju personer som fortsatt står i jobb på samme sted etter 33 år.

2019 blir et sceneskifte for Opel. Det skjer mye spennende

Magne Fossum, daglig leder

Fra skyggenes dal til opptur

Automobil-kompaniet ble etablert på midten av 30-tallet, fikk agentur på Opel og ble røktet av familien Stephan i tre generasjoner. Ole Grangaard kjøpte bedriften i 2008 og beholdt navnet. Men for ett år siden samlet Grangaard alle sine 33 bilforhandlere under ett navn - Mobile.

Storhetstiden for Opel var fra 70-tallet og ut til 90-tallet, men så økte konkurransen betraktelig med blant annet flere asiatiske merker, og Opel tapte terreng.

– Det har vært en lang høst for oss her, men nå er vi på en opptur fra skyggenes dal. I 2018 hadde vi de beste tallene på 15 år, sier Fossum, en anelse poetisk.

Blant annet er Opel kjøpt opp av franske PSA - fra GM.

– Jeg tror bytte av eierskap kan være positivt på sikt. Franskmennene er innovative, som er veldig spennende for oss, sier Fossum. I tillegg har Bertel O. Steen tatt over importen til Norge.

Automobil-kompaniet er en av Drammens eldste bilforhandlere og har holdt til i samme lokaler siden 1936.

Opel Ampera-e- den nye elbilkongen

En bil det er knyttet store forventninger til, som nå relanseres, er Opel Ampera-e.

Den kom ut for første gang i 2016, og fylte ordrebøkene, men leveringsutfordringer gjorde at salget stoppet opp. Men nå blir denne igjen tilgjengelig. I januar 2019 åpnet det opp for salg av den nye Ampera-e, med levering mot slutten av året.

Les mer om Ampera-e her

– Dette er en bil med 60 kWt batteri og en rekkevidde på 423 km (WLTP). Og da får du en romslig bil med god plass, helelektrisk, til 400 000 kroner. Det er mye bil for pengene, og vi tror at dette kan bli vår nye gallionsfigur på bil fremover, påpeker Fossum. Lovordene har vært mange, og flere spår at Ampera-e vil bli en hard konkurrent i det helelektriske markedet.

For størrelsen er perfekt for familien eller langturen, og den har vekket så mye begeistring at VG trillet terningkast 6 med tilnavnet «den nye elbilkongen». 

Opel Ampera-e er spådd til å bli en ny elbilkonge på markedet.

Vi har endret navn fra Automobil-Kompaniet til Mobile Drammen og er din lokale forhandler av Opel og Nissan i Drammen.

Hos oss finner du et stort utvalg og gode tilbud på nye og brukte biler. Vi er autorisert merkeverksted for Opel og Nissan men tar også reparasjoner, service og EU-kontroll på alle bilmerker. Velkommen til oss!

Adresse:
Bj. Bjørnsons gate 78,
3044 Drammen

Opel Corsa kommer på strøm

Mange har fartet rundt med en liten Opel Corsa, den ultimate småbilen som passer folk flest. Derfor kan mange glede seg over at denne nå kommer som helelektrisk, med salgstart i november.

Detaljene om den lille, folkekjære bilen er foreløpig ikke mange, annet enn at det blir en typisk smålbil som takket være mer effektiv plassutnyttelse vil være kompakt utvendig, samtidig som den har bra med plass innvendig.

I tillegg kommer Opel Grandland X som ladehybrid med firehjulstrekk i løpet av året, og det er knyttet stor spenning til denne i og med at det er en type SUV vi i Norge trykker til eget bryst.

Innen 2024 skal alle bilene fra Opel være elektrifiserte, enten som elbiler eller ladbare hybrider. Fire slike modeller skal være på markedet i 2020, har Opel-direktør Michael Lohscheller, tidligere uttalt.

 2019 blir et sceneskifte for Opel. Det skjer mye spennende. I tillegg så har vi Nissan, og disse to solide merkene er et veldig godt supplement til hverandre. Her finner folk den bilen de trenger, uavhengig av range, forteller Fossum. 

Opel Corsa kommer i elektrisk utgave og tar opp kampen med småbilene på strøm.

Alt til bilen på ett sted

– Selv om navnet er endret, er vi de samme. De samme folkene og den samme servicen, sier Fossum. I et bygg som har fått ett nytt rom her og der gjennom mange år, som har opplevd en lang bilhistorie - er det menneskene som har jobbet seg gjennom oppturer og nedturer. For Mobile Drammen er mer enn nybil. Om du trenger EU-kontroll, service eller reparasjoner, så har de eget verksted. Kanskje du er på jakt etter en bruktbil - da har de også det.

– Også er det fantastisk mye erfaring i veggene, sier kunderådgiver Tone Arvnes, som sitter på kundemottaket for verkstedet. Sammen med kollega Morten Carlsen, sørger de for at bilene får sitt stell og kundene blir fornøyde.

– Det er ingen tvil om at vi trives her, sier Arvnes som fortsatt er fersking hos Opel etter to år bak skranken. Det er ikke så rart, når majoriteten av de ansatte i snitt har vært der i 20 år.

– Jeg begynte som lærling og har jobbet meg oppover. Nå venter jeg på «klokka», sier Carlsen, som kan skilte med 22 år i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate 78.

Mobile Drammen er den eneste bilforhandleren som er igjen langs den trafikkerte byveien, godt synlig for alle. De har ingen planer om å flytte, og akkurat som mange av de ansatte der, så blir denne Opel-forhandleren en god stund til. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet